"...akwarela Patrol powstańczy to jedna z pierwszych prac artysty, w których przedstawiona scena rozgrywa się w zimowej scenerii. [Motyw ten] powtarzał później kilkakrotnie zmieniając detale, ustawienie postaci i ich liczbę, dodając psy, których obecność przeistaczała scenę patriotyczno-historyczną w rodzajową - powstańcy stali się myśliwymi. W Patrolu powstańczym czy w jego późniejszej wersji o tym samym tytule uważny widz
znajdzie zapowiedź mistrzostwa autora w oddawaniu wielorakiej natury śniegu."
[cyt. za: E. Ptaszyńska; ... patrz niżej]

Obraz opisany i reprodukowany, m.in. w:
- S. Krzysztofowicz-Kozakowska, Kolekcja smólska. Polskie malarstwo XIX i początku XX wieku, b. m. r. [2008], s. 18, il.
- E. Ptaszyńska, Alfred Wierusz-Kowalski, Wydawnictwo BOSZ [2017], s. 66, il.

23
Alfred WIERUSZ-KOWALSKI (1849 Suwałki - 1915 Monachium)

KONNY PATROL, 1878

akwarela, gwasz, papier
28,5 x 34,5 cm (w świetle passe-partout: 25,2 x 31,8 cm)
sygn. l.d.: AWierusz Kowalski 78

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

"...akwarela Patrol powstańczy to jedna z pierwszych prac artysty, w których przedstawiona scena rozgrywa się w zimowej scenerii. [Motyw ten] powtarzał później kilkakrotnie zmieniając detale, ustawienie postaci i ich liczbę, dodając psy, których obecność przeistaczała scenę patriotyczno-historyczną w rodzajową - powstańcy stali się myśliwymi. W Patrolu powstańczym czy w jego późniejszej wersji o tym samym tytule uważny widz
znajdzie zapowiedź mistrzostwa autora w oddawaniu wielorakiej natury śniegu."
[cyt. za: E. Ptaszyńska; ... patrz niżej]

Obraz opisany i reprodukowany, m.in. w:
- S. Krzysztofowicz-Kozakowska, Kolekcja smólska. Polskie malarstwo XIX i początku XX wieku, b. m. r. [2008], s. 18, il.
- E. Ptaszyńska, Alfred Wierusz-Kowalski, Wydawnictwo BOSZ [2017], s. 66, il.