Jacek Malczewski odbył studia w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (1872-75 u F.Szynalewskiego, W.Łuszczkiewicza, 1877-79 u J. Matejki), akademii paryskiej (1876-77 u E.Lehmanna). Mieszkał w Krakowie, skąd odbył podróże do Włoch (1880, 1890, 1906), Azji Mniejszej i Grecji (1884 z wyprawą badawczą K.Lanckorońskiego) i Monachium (1885-93). Podczas I wojny światowej dwa lata mieszkał w Wiedniu, na stałe zaś w Krakowie. Był profesorem w Szkole Sztuk Pięknych (1896-1921), a w latach 1912-14 jej rektorem. Należał do wiedeńskiej grupy Sezesion i do Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Obecnie uznany jest za największego polskiego malarza symbolistę.
Ciemny koloryt kompozycji jest pokrewny obrazom tematyce sybirackiej z początkowego okresu twórczości, tj z lat ok. 1895, natomiast pewna szkicowość formy malarskiej może oznaczać, że jest to projekt - zamysł do obrazu. Nie można także pominąc analogii (scena przed dworem szlacheckim) ze znanym obrazem Pusty dwór z r. 1922 (repr. w: A.Ławniczakowa, Jacek Malczewski, Katalog wystawy monograficznej, Poznań, 1968

28
Jacek MALCZEWSKI (1854 Radom - 1929 Kraków)

KONIE PRZED CHATĄ (SCENA Z POWSTANIA STYCZNIOWEGO ?), ok.1922 r.

Olej, tektura 70 x 100 cm, w świetle ramy
Sygn. po prawej u dołu brązowym olejem: J.Malczewski

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Jacek Malczewski odbył studia w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (1872-75 u F.Szynalewskiego, W.Łuszczkiewicza, 1877-79 u J. Matejki), akademii paryskiej (1876-77 u E.Lehmanna). Mieszkał w Krakowie, skąd odbył podróże do Włoch (1880, 1890, 1906), Azji Mniejszej i Grecji (1884 z wyprawą badawczą K.Lanckorońskiego) i Monachium (1885-93). Podczas I wojny światowej dwa lata mieszkał w Wiedniu, na stałe zaś w Krakowie. Był profesorem w Szkole Sztuk Pięknych (1896-1921), a w latach 1912-14 jej rektorem. Należał do wiedeńskiej grupy Sezesion i do Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Obecnie uznany jest za największego polskiego malarza symbolistę.
Ciemny koloryt kompozycji jest pokrewny obrazom tematyce sybirackiej z początkowego okresu twórczości, tj z lat ok. 1895, natomiast pewna szkicowość formy malarskiej może oznaczać, że jest to projekt - zamysł do obrazu. Nie można także pominąc analogii (scena przed dworem szlacheckim) ze znanym obrazem Pusty dwór z r. 1922 (repr. w: A.Ławniczakowa, Jacek Malczewski, Katalog wystawy monograficznej, Poznań, 1968