Obraz wystawiany:
– Jerzy Duda Gracz – Pro memoria. Wrocławska kolekcja Muzeum Miejskie Wrocławia 8 I – 13 II 2005, Muzeum Śląskie w Katowicach 19 II – 10 IV 2005, Muzeum Miedzi w Legnicy 15 IV – 28 V 2005;
– Preludium. Wrocławska kolekcja, Galeria Domu Aukcyjnego Agra-Art, Warszawa 28 I – 3 III 2023;
– Polskie lato. Duda Gracz u Tichauera, Tichauer Art Gallery, Tychy 1 VII – 24 IX 2023.

Obraz reprodukowany:
– Jerzy Duda Gracz. Pro memoria. Wrocławska kolekcja (katalog wystawy), Muzeum Miejskie Wrocławia, Wrocław 2005, s. 34, il. barwna, kat. poz. 26;
– Preludium. Wrocławska kolekcja (katalog wystawy), Agra-Art, Warszawa I 2023, s. 25, il. barwna, poz. kat. 8;
– Polskie lato. Duda Gracz u Tichauera, Tichauer Art Gallery, Tychy VI 2023, s. 46, il. barwna.

Kiedy we wrześniu 1991 r. wystawa Obrazów arystokratyczno-historycznych Jerzego Dudy Gracza była jednym z elementów festiwalu „Wratislavia Cantans“ we Wrocławiu, na łamach biuletynu festiwalowego artysta mówił o swoich związkach z ludźmi muzyki: Nietypowość mojego udziału w tym festiwalu bierze się z nietypowości polskiego środowiska muzycznego, które moją sztukę traktuje w sposób normalny, co w warunkach polskich jest ewenementem. Szczególnie w ciągu ostatnich 11 lat środowisko muzyczne odbierało to, co robię, w kategoriach wyłącznie merytorycznych, artystycznych, nigdy w kategoriach pozaartystycznych, które stały się teraz w polskiej kulturze obowiązujące. Myślę o kategoriach politycznych, rozliczeniowych, bo takie obowiązują normy w kulturze polskiej dzisiaj. (cyt. za: Marek Brzeźniak, Duda Gracz cantans, „Trybuna Śląska“, nr 204 z 5 IX 1991). Otwarciu wystawy Dudy Gracza towarzyszył wówczas koncert zespołu wokalnego z Warszawy „Il canto da camera“, który wykonał, m.in. utwór Missa Rorata Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, jednego z najwybitniejszych kompozytorów polskich przełomu XVII i XVIII w., urodzonego w Bytomiu – mieście, które na początku lat 90. XX w. szczyciło się stałą Galerią Jerzego Dudy Gracza, przez całe życie silnie związanego ze Śląskiem. W prasie odnotowywano, że wystawa Dudy Gracza na festiwalu „Wratislavia Cantans“ stała się we Wrocławiu dużym wydarzeniem.

Przyjazne relacje między artystą a organizatorami festiwalu „Wratislavia Cantans“ trwały także w następnych latach, czego dowodem jest m.in. prezentowany obraz Obraz 1661 (Koncert wieczorny; Dla festiwalu „Wratislavia cantans“) z 1994 roku. Widoczna na obrazie postać zatroskanego, umęczonego życiem człowieka zdaje się znajdować ukojenie w muzyce obecnej w pejzażu, a uosobionej w postaci rusałki grającej na fujarce. Swoista muzyczność polskiego pejzażu w bardzo charakterystycznym ujęciu, typowym dla Dudy Gracza, z całą nostalgią i melancholią – rozwijająca się tutaj rytmicznie w diagonalnej kompozycji obrazu – powracać będzie jeszcze wielokrotnie w twórczości artysty, a najpełniejszy wyraz uzyska w późniejszym cyklu „chopinowskim“, który stanie się też jednym z punktów szczytowych w malarstwie Dudy Gracza.

04
Jerzy DUDA-GRACZ (1941 Częstochowa - 2004 Łagów)

KONCERT WIECZORNY, DLA FESTIWALU „WRATISLAVIA CANTANS“, 1994

olej, płyta pilśniowa
108,5 x 88,5 cm
sygn. l.d.: DUDA GRACZ . 1661/94
Na odwrocie na płycie l.g.:
– nalepka autorska wypełniona odręcznie z danymi obrazu i sygnaturą;
– po prawej: nalepka wystawowa [druk]: MUZEUM MIEJSKIE WROCŁAWIA | Jerzy Duda Gracz – Pro memoria | Wrocławska kolekcja | 8 I – 13 II 2005 r., poniżej pieczątka muzealna;
– poniżej: nalepka wystawowa [druk]: Muzeum Śląskie w Katowicach | Jerzy Duda Gracz – | Pro memoria – | Kolekcja wrocławska | 19.02. – 10.04.2005 r., po lewej pieczątka muzealna.
– poniżej: nalepka wystawowa [druk]: Muzeum Miedzi w Legnicy | Jerzy Duda Gracz | Pro Memoria | – Kolekcja wrocławska 15.04. 2005 – 28.05. 2005, poniżej pieczątka muzealna;
Napis flamastrem p.g.: 11 XII. TAD. STRUG.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obraz wystawiany:
– Jerzy Duda Gracz – Pro memoria. Wrocławska kolekcja Muzeum Miejskie Wrocławia 8 I – 13 II 2005, Muzeum Śląskie w Katowicach 19 II – 10 IV 2005, Muzeum Miedzi w Legnicy 15 IV – 28 V 2005;
– Preludium. Wrocławska kolekcja, Galeria Domu Aukcyjnego Agra-Art, Warszawa 28 I – 3 III 2023;
– Polskie lato. Duda Gracz u Tichauera, Tichauer Art Gallery, Tychy 1 VII – 24 IX 2023.

Obraz reprodukowany:
– Jerzy Duda Gracz. Pro memoria. Wrocławska kolekcja (katalog wystawy), Muzeum Miejskie Wrocławia, Wrocław 2005, s. 34, il. barwna, kat. poz. 26;
– Preludium. Wrocławska kolekcja (katalog wystawy), Agra-Art, Warszawa I 2023, s. 25, il. barwna, poz. kat. 8;
– Polskie lato. Duda Gracz u Tichauera, Tichauer Art Gallery, Tychy VI 2023, s. 46, il. barwna.

Kiedy we wrześniu 1991 r. wystawa Obrazów arystokratyczno-historycznych Jerzego Dudy Gracza była jednym z elementów festiwalu „Wratislavia Cantans“ we Wrocławiu, na łamach biuletynu festiwalowego artysta mówił o swoich związkach z ludźmi muzyki: Nietypowość mojego udziału w tym festiwalu bierze się z nietypowości polskiego środowiska muzycznego, które moją sztukę traktuje w sposób normalny, co w warunkach polskich jest ewenementem. Szczególnie w ciągu ostatnich 11 lat środowisko muzyczne odbierało to, co robię, w kategoriach wyłącznie merytorycznych, artystycznych, nigdy w kategoriach pozaartystycznych, które stały się teraz w polskiej kulturze obowiązujące. Myślę o kategoriach politycznych, rozliczeniowych, bo takie obowiązują normy w kulturze polskiej dzisiaj. (cyt. za: Marek Brzeźniak, Duda Gracz cantans, „Trybuna Śląska“, nr 204 z 5 IX 1991). Otwarciu wystawy Dudy Gracza towarzyszył wówczas koncert zespołu wokalnego z Warszawy „Il canto da camera“, który wykonał, m.in. utwór Missa Rorata Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, jednego z najwybitniejszych kompozytorów polskich przełomu XVII i XVIII w., urodzonego w Bytomiu – mieście, które na początku lat 90. XX w. szczyciło się stałą Galerią Jerzego Dudy Gracza, przez całe życie silnie związanego ze Śląskiem. W prasie odnotowywano, że wystawa Dudy Gracza na festiwalu „Wratislavia Cantans“ stała się we Wrocławiu dużym wydarzeniem.

Przyjazne relacje między artystą a organizatorami festiwalu „Wratislavia Cantans“ trwały także w następnych latach, czego dowodem jest m.in. prezentowany obraz Obraz 1661 (Koncert wieczorny; Dla festiwalu „Wratislavia cantans“) z 1994 roku. Widoczna na obrazie postać zatroskanego, umęczonego życiem człowieka zdaje się znajdować ukojenie w muzyce obecnej w pejzażu, a uosobionej w postaci rusałki grającej na fujarce. Swoista muzyczność polskiego pejzażu w bardzo charakterystycznym ujęciu, typowym dla Dudy Gracza, z całą nostalgią i melancholią – rozwijająca się tutaj rytmicznie w diagonalnej kompozycji obrazu – powracać będzie jeszcze wielokrotnie w twórczości artysty, a najpełniejszy wyraz uzyska w późniejszym cyklu „chopinowskim“, który stanie się też jednym z punktów szczytowych w malarstwie Dudy Gracza.