POCHODZENIE:
zbiory spadkobierców artysty
DESA, 2020
kolekcja Krzysztofa Juzonia
WYSTAWIANY:
Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, Muzeum Narodowe w Warszawie, 20 września – 3 listopada 2002
Wystawa malarstwa i rysunku Bolesława Cybisa, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Kamienica pod Gwiazdą, 6 maja 1984 – 15 maja 1985
Wystawa retrospektywna Czesława Wdowiszewskiego oraz wystawa Bolesława Cybisa, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Ratusz Staromiejski, 29 lipca – 31 sierpnia 1970
LITERATURA:
Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, katalog wystawy, oprac. Anna Prugar-Myślik, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2002, s. 125 (il.), nr kat. II/10
Andrzej Ściepuro, Wystawa dwóch „Łukaszowców” w Toruniu, „Przegląd Artystyczny”, 1973, nr 4, (74), (il.)
Kiedy w 1920 Bolesław Cybis przybył do Stambułu, ówczesna stolica Turcji przywitała go wyjątkowo niegościnnie. Młody artysta znalazł się sam w zupełnie obcym sobie mieście, pozbawiony środków do życia i dachu nad głową. Szybko nawiązał jednak kontakt z innymi rosyjskimi emigrantami i choć borykał się z biedą, rozpoczął działalność artystyczną. Jego drugim domem stały się stołeczne restauracje, teatry i portowe knajpy. Cybis, wykonując szyldy i afisze reklamowe, brał zapewne czynny udział w organizowanych na miejscu wydarzeniach. Na kartach jego pamiętnika szczególnie często przewija się nazwa restauracji „Strelna”, w której pracował młody artysta. Prezentowana praca ukazuje odbywający się właśnie koncert. Scena utrzymana jest w kubistyczno-futurystycznym nurcie awangardy. Poddane geometryzacji ciała grajków kontrastują z rozmytymi niczym widmowe zjawy twarzami. Kompozycję cechuje daleko posunięty dynamizm oraz ekspresja formy. Wydawać się może, że taki właśnie sposób przedstawienia znakomicie oddaje klimat orientalnej metropolii zawieszonej gdzieś na pograniczu pomiędzy Wschodem a Zachodem.
Na odwrociu zaprezentowano stylizowaną postać kobiety, stanowiącą najprawdopodobniej projekt teatralnego kostiumu. Przywodzi ona na myśl słynne szkice Cybisa ukazujące manekiny. W latach 20. i 30. Bolesław Cybis tworzył cykl sepiowych rysunków przedstawiających niepokojące w wyrazie sceny z manekinami. Tajemnicze w nastroju kompozycje porównywać można z pracami Vittore Carpaccia, Sprangera czy Aachena.
PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
ołówek/papier
Koncert: 18,5 x 23,5 cm (w świetle passe-partout);
Stylizowana postać kobiety 23 x 16 cm (w świetle oprawy)
POCHODZENIE:
zbiory spadkobierców artysty
DESA, 2020
kolekcja Krzysztofa Juzonia
WYSTAWIANY:
Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, Muzeum Narodowe w Warszawie, 20 września – 3 listopada 2002
Wystawa malarstwa i rysunku Bolesława Cybisa, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Kamienica pod Gwiazdą, 6 maja 1984 – 15 maja 1985
Wystawa retrospektywna Czesława Wdowiszewskiego oraz wystawa Bolesława Cybisa, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Ratusz Staromiejski, 29 lipca – 31 sierpnia 1970
LITERATURA:
Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, katalog wystawy, oprac. Anna Prugar-Myślik, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2002, s. 125 (il.), nr kat. II/10
Andrzej Ściepuro, Wystawa dwóch „Łukaszowców” w Toruniu, „Przegląd Artystyczny”, 1973, nr 4, (74), (il.)
Kiedy w 1920 Bolesław Cybis przybył do Stambułu, ówczesna stolica Turcji przywitała go wyjątkowo niegościnnie. Młody artysta znalazł się sam w zupełnie obcym sobie mieście, pozbawiony środków do życia i dachu nad głową. Szybko nawiązał jednak kontakt z innymi rosyjskimi emigrantami i choć borykał się z biedą, rozpoczął działalność artystyczną. Jego drugim domem stały się stołeczne restauracje, teatry i portowe knajpy. Cybis, wykonując szyldy i afisze reklamowe, brał zapewne czynny udział w organizowanych na miejscu wydarzeniach. Na kartach jego pamiętnika szczególnie często przewija się nazwa restauracji „Strelna”, w której pracował młody artysta. Prezentowana praca ukazuje odbywający się właśnie koncert. Scena utrzymana jest w kubistyczno-futurystycznym nurcie awangardy. Poddane geometryzacji ciała grajków kontrastują z rozmytymi niczym widmowe zjawy twarzami. Kompozycję cechuje daleko posunięty dynamizm oraz ekspresja formy. Wydawać się może, że taki właśnie sposób przedstawienia znakomicie oddaje klimat orientalnej metropolii zawieszonej gdzieś na pograniczu pomiędzy Wschodem a Zachodem.
Na odwrociu zaprezentowano stylizowaną postać kobiety, stanowiącą najprawdopodobniej projekt teatralnego kostiumu. Przywodzi ona na myśl słynne szkice Cybisa ukazujące manekiny. W latach 20. i 30. Bolesław Cybis tworzył cykl sepiowych rysunków przedstawiających niepokojące w wyrazie sceny z manekinami. Tajemnicze w nastroju kompozycje porównywać można z pracami Vittore Carpaccia, Sprangera czy Aachena.
PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.