Andrzej Mitan pracował nad Koncertem na ryby od 1991 roku. Na kształt pracy miało wpływ spotkanie z Emmetem Williamsem, liderem ruchu Fluxus oraz fascynacja dziełem Johna Cage`a. Dzieło przyjęło formę artystycznego projektu - misterium stanowiącego summa vitae artysty. Praca składa się ze 120 szklanych mini-akwariów, 60 srebrnych monet, 750 egzemplarzy filmu na DVD oraz bogato ilustrowanego katalogu. Cały zestaw stanowi starannie konstruowaną sieć erudycyjnych odniesień, tropów i aluzji. Mitan odwołuje się w niej między innymi do tradycji mistyki chrześcijańskiej, ezoterycznych nauk pitagorejskich. Harmonijnie łączy obszary sacrum i profanum. Mitan pyta czy sztuka może pełnić pewne funkcje religii i na ile artysta jest kapłanem, magiem i mistykiem, a na ile twórcą i wykonawcą.
Elementy mitogenne pełnią wielką rolę w Koncercie na ryby. Miniakwaria napełnione wodą z czterech rzek związanych z biografią artysty stały się dla Mitana nietypowym opakowaniem płyt. Prócz wody zawierają trzy pozostałe żywioły. W akwariach zatopiono srebrne monety z inicjałami AM. Pracownia jubilerska przemieniona została w laboratorium alchemika i powiązana z oczyszczającą mocą żywiołu ognia transmutującego żywioł ziemi. Integralną częścią pracy są pływające w akwariach płyty DVD. Zawierają film będący wyrazem szczególnej wizji świata. Ryby które na nim widzimy są upostaciowionymi nutami, związanymi także kolorystycznie z czterema żywiołami. Mitan przypisał rybom określone dźwięki tworzące skomponowany według partytury utwór muzyczny, któremu towarzyszy wokaliza artysty wyznaczająca początek i koniec dzieła wraz z biblijnym "Janie, wyłów zbędne nuty" i wyłowieniem ryb.


Urodzony w 1959 roku w Pionkach. Studiował na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej i Katolickim Uniwersytecie Lubelskim oraz w Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. Poeta dźwięku, performer, wydawca płyt artystycznych, animator sztuki. Obecnie pracuje w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej "Elektrownia" w Radomiu.

61
Andrzej MITAN

Koncert na ryby, 2011

technika własna , 14x14x7 cm


Estymacja: 3600 - 4400 zł

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Andrzej Mitan pracował nad Koncertem na ryby od 1991 roku. Na kształt pracy miało wpływ spotkanie z Emmetem Williamsem, liderem ruchu Fluxus oraz fascynacja dziełem Johna Cage`a. Dzieło przyjęło formę artystycznego projektu - misterium stanowiącego summa vitae artysty. Praca składa się ze 120 szklanych mini-akwariów, 60 srebrnych monet, 750 egzemplarzy filmu na DVD oraz bogato ilustrowanego katalogu. Cały zestaw stanowi starannie konstruowaną sieć erudycyjnych odniesień, tropów i aluzji. Mitan odwołuje się w niej między innymi do tradycji mistyki chrześcijańskiej, ezoterycznych nauk pitagorejskich. Harmonijnie łączy obszary sacrum i profanum. Mitan pyta czy sztuka może pełnić pewne funkcje religii i na ile artysta jest kapłanem, magiem i mistykiem, a na ile twórcą i wykonawcą.
Elementy mitogenne pełnią wielką rolę w Koncercie na ryby. Miniakwaria napełnione wodą z czterech rzek związanych z biografią artysty stały się dla Mitana nietypowym opakowaniem płyt. Prócz wody zawierają trzy pozostałe żywioły. W akwariach zatopiono srebrne monety z inicjałami AM. Pracownia jubilerska przemieniona została w laboratorium alchemika i powiązana z oczyszczającą mocą żywiołu ognia transmutującego żywioł ziemi. Integralną częścią pracy są pływające w akwariach płyty DVD. Zawierają film będący wyrazem szczególnej wizji świata. Ryby które na nim widzimy są upostaciowionymi nutami, związanymi także kolorystycznie z czterema żywiołami. Mitan przypisał rybom określone dźwięki tworzące skomponowany według partytury utwór muzyczny, któremu towarzyszy wokaliza artysty wyznaczająca początek i koniec dzieła wraz z biblijnym "Janie, wyłów zbędne nuty" i wyłowieniem ryb.


Urodzony w 1959 roku w Pionkach. Studiował na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej i Katolickim Uniwersytecie Lubelskim oraz w Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. Poeta dźwięku, performer, wydawca płyt artystycznych, animator sztuki. Obecnie pracuje w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej "Elektrownia" w Radomiu.