"- Chciałbym pozostać przy opisie grup tematów, do których ciągle powracasz. Co jeszcze sprawia ci przyjemność?
- Wiesz, ja po prostu lubię malować, zdecydowanie bardziej lubię malować, niż kręcić filmy, malowanie to moje ulubione zajęcie. Ale nie mógłbym być wyłącznie malarzem, czuję, że nie mając dystansu do malarstwa, goniłbym własny ogon. Kiedy robiliśmy ostatni wywiad, blisko siedem lat temu, mówiłem, że obszar, po którym się poruszam, wcześniej był dużo szerszy, a teraz się zawęża.

- Użyłeś wtedy obrazowego sformułowania, powiedziałeś: `Zaznaczyłem na ziemi koło, w ramach którego chcę teraz zacząć kopać dół`.
- I teraz czuję dokładnie to samo, tyle że mocniej.

- Owszem, tych tematów jest coraz mniej. Zniknęły na przykład wszystkie `mroczne` klimaty, pojawiło się za to mnóstwo `ładnych` prac, bardzo atrakcyjnych wizualnie, pogodnych. No i pojawił się kolor.
- Tak, kolor jest dobry. Jest bardziej ryzykowny niż biel i czerń. Kolorem można namalować również trupy, które jednak nie zniknęły z moich obrazów zupełnie.

- Wtedy mówiłeś też, że malujesz `neutralnymi kolorami, to znaczy takimi, jakie spotykam w życiu`. Teraz używasz bardzo intensywnych barw.
- W naszej strefie geograficznej kolory naturalne to zielenie, brązy i szarości, ale wiesz co... No nie wiem. Wtedy chyba po prostu bałem się używać koloru, teraz sprawia mi to prozaiczną frajdę. (...)
(Brakujący Dokument z Przeszłości - rozmowa Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem, "Magazyn Szum", nr 6, 2014, s. 93-95)

Studiował na Wydziale Architektury Politechniki w Krakowie (1992-94), a następnie na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1994-99), gdzie uzyskał dyplom w pracowni malarstwa prof. Leszka Misiaka. Członek artystycznej grupy "Ładnie". Ważniejsze wystawy indywidualne: 1999 - Sto kawałków, Galeria Zderzak, Kraków; 1999 - Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa. Ważniejsze wystawy zbiorowe: 1999 - XXXIV Ogólnopolska wystawa malarstwa "Bielska Jesień", Bielska Galeria BWA, Bielsko-Biała (Grand Prix); 2000 - What you see in what you get, Galeria Medium, Bratysława (Słowacja).

5
Wilhelm SASNAL (ur. 1972, Tarnów)

`Kompozycja ze stolikiem, 1995 r.

olej/płótno, 55 x 73 cm
na odwrociu napis: `WAK` oraz data: `95`

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Polska

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

"- Chciałbym pozostać przy opisie grup tematów, do których ciągle powracasz. Co jeszcze sprawia ci przyjemność?
- Wiesz, ja po prostu lubię malować, zdecydowanie bardziej lubię malować, niż kręcić filmy, malowanie to moje ulubione zajęcie. Ale nie mógłbym być wyłącznie malarzem, czuję, że nie mając dystansu do malarstwa, goniłbym własny ogon. Kiedy robiliśmy ostatni wywiad, blisko siedem lat temu, mówiłem, że obszar, po którym się poruszam, wcześniej był dużo szerszy, a teraz się zawęża.

- Użyłeś wtedy obrazowego sformułowania, powiedziałeś: `Zaznaczyłem na ziemi koło, w ramach którego chcę teraz zacząć kopać dół`.
- I teraz czuję dokładnie to samo, tyle że mocniej.

- Owszem, tych tematów jest coraz mniej. Zniknęły na przykład wszystkie `mroczne` klimaty, pojawiło się za to mnóstwo `ładnych` prac, bardzo atrakcyjnych wizualnie, pogodnych. No i pojawił się kolor.
- Tak, kolor jest dobry. Jest bardziej ryzykowny niż biel i czerń. Kolorem można namalować również trupy, które jednak nie zniknęły z moich obrazów zupełnie.

- Wtedy mówiłeś też, że malujesz `neutralnymi kolorami, to znaczy takimi, jakie spotykam w życiu`. Teraz używasz bardzo intensywnych barw.
- W naszej strefie geograficznej kolory naturalne to zielenie, brązy i szarości, ale wiesz co... No nie wiem. Wtedy chyba po prostu bałem się używać koloru, teraz sprawia mi to prozaiczną frajdę. (...)
(Brakujący Dokument z Przeszłości - rozmowa Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem, "Magazyn Szum", nr 6, 2014, s. 93-95)

Studiował na Wydziale Architektury Politechniki w Krakowie (1992-94), a następnie na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1994-99), gdzie uzyskał dyplom w pracowni malarstwa prof. Leszka Misiaka. Członek artystycznej grupy "Ładnie". Ważniejsze wystawy indywidualne: 1999 - Sto kawałków, Galeria Zderzak, Kraków; 1999 - Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa. Ważniejsze wystawy zbiorowe: 1999 - XXXIV Ogólnopolska wystawa malarstwa "Bielska Jesień", Bielska Galeria BWA, Bielsko-Biała (Grand Prix); 2000 - What you see in what you get, Galeria Medium, Bratysława (Słowacja).