Jan ZIEMSKI (1920-1988)
Studiował w Wolnej Szkole Malarstwa i Rysunku J. Miłosiowej w Lublinie, na medycynie Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej oraz historię sztuki na KUL-u. W 1956 r. współzałożyciel Koła Młodych Plastyków, późniejszej lubelskiej grupy Zamek działającej w latach 1956-60. Do Grupy należeli m.in.: W. Borowski, J. Durakiewicz, T. Dzieduszycki, R. Kiwerski. Grupa wystawiała m.in. w warszawskiej galerii Krzywe Koło w 1958 r. Artysta tworzył, wraz kolegami z grupy, obrazy strukturalistyczne, w tym cykl "Formura". W latach 70-tych powstał cykl "Permutacje", w którym ujawnił zainteresowania efektami optycznymi. Udział w wielu wystawach i imprezach ruchu neokonstruktywistycznego. Do najważniejszych cykli jego twórczości należą: Seria kosmiczna (1955-56, zamknięta Upadkiem Ikara); Formury (1958-59), od 1965 r. - serie prac opartych na rytmie geometrii: Interferencje, Permutacje, po cykle optycznych obrazów-reliefów budowanych dwoma barwami - czernią i bielą.
Technika własna, płyta pilśniowa, 51x61 cm,
sygn na odwrocie: Jan Ziemski Lublin
Jan ZIEMSKI (1920-1988)
Studiował w Wolnej Szkole Malarstwa i Rysunku J. Miłosiowej w Lublinie, na medycynie Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej oraz historię sztuki na KUL-u. W 1956 r. współzałożyciel Koła Młodych Plastyków, późniejszej lubelskiej grupy Zamek działającej w latach 1956-60. Do Grupy należeli m.in.: W. Borowski, J. Durakiewicz, T. Dzieduszycki, R. Kiwerski. Grupa wystawiała m.in. w warszawskiej galerii Krzywe Koło w 1958 r. Artysta tworzył, wraz kolegami z grupy, obrazy strukturalistyczne, w tym cykl "Formura". W latach 70-tych powstał cykl "Permutacje", w którym ujawnił zainteresowania efektami optycznymi. Udział w wielu wystawach i imprezach ruchu neokonstruktywistycznego. Do najważniejszych cykli jego twórczości należą: Seria kosmiczna (1955-56, zamknięta Upadkiem Ikara); Formury (1958-59), od 1965 r. - serie prac opartych na rytmie geometrii: Interferencje, Permutacje, po cykle optycznych obrazów-reliefów budowanych dwoma barwami - czernią i bielą.