Proweniencja:
kolekcja prywatna, Kraków

Artysta traktując puste miejsca jako integralne elementy obiektów malarskich, pozwalał jednocześnie na nadawanie im nowych znaczeń, w zależności od tego, co wypełniało niewykorzystane przez twórcę obszary. Zauważenie roli przestrzeni w dziele sztuki przyczyniło się do przedefiniowania jego formy. Przestrzeń odkryta w strukturze obrazu sprawiła, że stał się on nie tylko tworem artysty, ale również otoczenia, w którym się znalazł. Kompozycje wieloczęściowe, z wyciętymi elementami, z wykorzystaniem przezroczystej szyby, instalacje – wymagają od odbiorcy podjęcia artystycznej i intelektualnej gry. Jednocześnie eksperymenty Berdyszaka to jedne z najważniejszych punktów rozwojowych powojennej sztuki polskiej.

24
Jan BERDYSZAK (1934 Zawory - 2014 Poznań)

Kompozycja pomarańczowa, 2003

gwasz, ołówek, karton; 76,8 x 56,3 cm w świetle ramy;
sygn. i dat. l. g.: JAN / BER / DYSZ / AK / 20 / 03
na odwrocie napis: 1/0 (ołówkiem)

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Proweniencja:
kolekcja prywatna, Kraków

Artysta traktując puste miejsca jako integralne elementy obiektów malarskich, pozwalał jednocześnie na nadawanie im nowych znaczeń, w zależności od tego, co wypełniało niewykorzystane przez twórcę obszary. Zauważenie roli przestrzeni w dziele sztuki przyczyniło się do przedefiniowania jego formy. Przestrzeń odkryta w strukturze obrazu sprawiła, że stał się on nie tylko tworem artysty, ale również otoczenia, w którym się znalazł. Kompozycje wieloczęściowe, z wyciętymi elementami, z wykorzystaniem przezroczystej szyby, instalacje – wymagają od odbiorcy podjęcia artystycznej i intelektualnej gry. Jednocześnie eksperymenty Berdyszaka to jedne z najważniejszych punktów rozwojowych powojennej sztuki polskiej.