W latach 1913-1919 studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni Stanisława Lentza. Był niekwestionowanym pionierem polskiej awangardy międzywojennej - w 1923 uczestniczył w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie i Międzynarodowej Wystawie Nowej Sztuki w Łodzi, które to wydarzenia zainicjowały ruch konstruktywistyczny w Polsce. Stażewski uznawany jest za współtwórcę współczesnej awangardy światowej. Należał do międzynarodowych ugrupowań Cercle et Carre (od 1930 r.) oraz "Abstraction - Creation" (od 1931), brał udział w światowych wystawach, m.in. w Centre George Pompidou w Paryżu, Royal Academy w Londynie i nowojorskim MOMA. W drugiej połowie lat 50. artysta wprowadził do swego języka plastycznego nowy element - relief, który wyparł na niemal dwadzieścia lat media czysto malarskie. Zgeometryzowane formy stały się narzędziem a podstawowym modułem w pracach z tego okresu kolorowy kwadrat. Geometryczne podziały prezentowanej Kompozycji i zróżnicowanie jej barw, powoduje zwielokrotnienie wymiarów i intensyfikację efektów chromatycznych co czyni ten obiekt reprezentatywnym dla twórczości Stażewskiego.
relief, akryl, płyta, 63 x 63 cm
sygnowany i opisany na odwrocie: nr. 104 | 1976 | H. Stażewski
Estymacja: 50 000 - 60 000 zł
W latach 1913-1919 studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni Stanisława Lentza. Był niekwestionowanym pionierem polskiej awangardy międzywojennej - w 1923 uczestniczył w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie i Międzynarodowej Wystawie Nowej Sztuki w Łodzi, które to wydarzenia zainicjowały ruch konstruktywistyczny w Polsce. Stażewski uznawany jest za współtwórcę współczesnej awangardy światowej. Należał do międzynarodowych ugrupowań Cercle et Carre (od 1930 r.) oraz "Abstraction - Creation" (od 1931), brał udział w światowych wystawach, m.in. w Centre George Pompidou w Paryżu, Royal Academy w Londynie i nowojorskim MOMA. W drugiej połowie lat 50. artysta wprowadził do swego języka plastycznego nowy element - relief, który wyparł na niemal dwadzieścia lat media czysto malarskie. Zgeometryzowane formy stały się narzędziem a podstawowym modułem w pracach z tego okresu kolorowy kwadrat. Geometryczne podziały prezentowanej Kompozycji i zróżnicowanie jej barw, powoduje zwielokrotnienie wymiarów i intensyfikację efektów chromatycznych co czyni ten obiekt reprezentatywnym dla twórczości Stażewskiego.