Wystawiany: Szwacz. Wystawa monograficzna, Galeria w Willi Struvego, XII 2004 (w katalogu wystawy poz. 22)

Studiował w krakowskiej ASP m.in. u J. Pieńkowskiego i K. Frycza (1931-39). W latach 1947-48 podczas pobytu w Paryżu należał do grupy "La Surréalisme Révolutionnaire". W 1955 r. porzucił malarstwo figuratywne, kierując się w stronę abstrakcji, początkowo typu informel. Od 1956 r. tworzył, opierając się na własnych doświadczeniach, teorię Ars-Horme ("Sztuka poruszania wyobraźni"). Jej założenia ogłosił w manifeście artystycznym na plenerze w Osiekach w 1977 r. Odzwierciedleniem tej teorii są jego prace plastyczne - które odwołując się do natury, tradycji, kultury i wiedzy mają przemówić do wyobraźni widza i pogodzić go ze światem zewnętrznym. Dzieła te mogą być zainspirowane miejscem, którego klimat chcą oddać, stanem emocjonalnym, muzyką itd. Zbudowane są z drobnych znaków, liter, nieokreślonych form, punktów itp. Poprzez wzajemne relacje, zagęszczenia lub rozrzedzenia oraz kolorystykę tworzą one różne abstrakcyjne wzory i układy, kojarzące się z kosmosem, misternie wykonaną tkaniną lub materią widzianą pod mikroskopem.

46
Bogusław SZWACZ (1912 - 2009)

KOMPOZYCJA KOLOR-RYTM, ARS-HORME, (ARSHORMEGRAM), 1970

olej, tempera na płótnie, 65 x 92 cm,
sygnowany p.d. "1970 / szwacz", l.d. "Kompozycja / kolor-rytm / ARS-HORME / WYOBRAŹNI / szwacz / 1970"

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Wystawiany: Szwacz. Wystawa monograficzna, Galeria w Willi Struvego, XII 2004 (w katalogu wystawy poz. 22)

Studiował w krakowskiej ASP m.in. u J. Pieńkowskiego i K. Frycza (1931-39). W latach 1947-48 podczas pobytu w Paryżu należał do grupy "La Surréalisme Révolutionnaire". W 1955 r. porzucił malarstwo figuratywne, kierując się w stronę abstrakcji, początkowo typu informel. Od 1956 r. tworzył, opierając się na własnych doświadczeniach, teorię Ars-Horme ("Sztuka poruszania wyobraźni"). Jej założenia ogłosił w manifeście artystycznym na plenerze w Osiekach w 1977 r. Odzwierciedleniem tej teorii są jego prace plastyczne - które odwołując się do natury, tradycji, kultury i wiedzy mają przemówić do wyobraźni widza i pogodzić go ze światem zewnętrznym. Dzieła te mogą być zainspirowane miejscem, którego klimat chcą oddać, stanem emocjonalnym, muzyką itd. Zbudowane są z drobnych znaków, liter, nieokreślonych form, punktów itp. Poprzez wzajemne relacje, zagęszczenia lub rozrzedzenia oraz kolorystykę tworzą one różne abstrakcyjne wzory i układy, kojarzące się z kosmosem, misternie wykonaną tkaniną lub materią widzianą pod mikroskopem.