REPRODUKOWANY:
– Dorota Folga-Januszewska, „Jan Berdyszak. Obecność przez brak”, Warszawa 2021, il. barwna, s. 87.


„Na początku lat 60. XX w. Jan Berdyszak stworzył cykl bardzo ciekawych prac, od których zaczyna się niemal cała jego późniejsza refleksja nad naturą obrazu, manifestowana w wielu szkicach i realizacjach, a zarazem programowa nie- zgoda na dwuwymiarowość i ograniczenie. Powstało wówczas wiele zapisków w szkicownikach, potem rozwinięcia tych szkiców w mniejszych formach papierowych, a w końcu realizacje „malarskie” [...]. Jan Berdyszak sformułował wtedy (ok. 1962) „cele i formy” swoich obrazów, tworząc cztery kategorie: OBRAZY EFEMERYCZNE, OBRAZY W UMYŚLE, OBRAZY SKAMIELINY i OBRAZY POTENCJALNE, opisując, jak pojawienie się i ujmowanie pewnych fragmentów, wycinanie, składanie, a potem ponowne łączenie wpływa na zmianę podejścia do sztuki, jak angażuje patrzących i pozwala im uczestniczyć w procesie „obrazowania”. Ten proces opisał mniej więcej w tym samym czasie rówieśnik Berdyszaka – jeden z najwybitniejszych badaczy malarstwa – filozof Jacques Derrida [...]” (za: Dorota Folga-Januszewska, „Jan Berdyszak. Obecność przez brak”, Warszawa 2021, s. 7-10.)
Cieszące się dużą popularnością prace na papierze artysty osiągają coraz wyższe kwoty. W domu aukcyjnym Black Art w marcu 2021 roku „Kompozycję kół” z 1962 roku (40,5 x 20,8 cm) kupujący nabył za 10 000 złotych (bez prowizji aukcyjnej).

04
Jan BERDYSZAK (1934 Zawory - 2014 Poznań)

Kompozycja kół, 1962

tempera, karton; 41 x 21 cm;
sygn. i dat. na odwrocie: JAN / BER / DYSZ / AK / 19 / 62

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

REPRODUKOWANY:
– Dorota Folga-Januszewska, „Jan Berdyszak. Obecność przez brak”, Warszawa 2021, il. barwna, s. 87.


„Na początku lat 60. XX w. Jan Berdyszak stworzył cykl bardzo ciekawych prac, od których zaczyna się niemal cała jego późniejsza refleksja nad naturą obrazu, manifestowana w wielu szkicach i realizacjach, a zarazem programowa nie- zgoda na dwuwymiarowość i ograniczenie. Powstało wówczas wiele zapisków w szkicownikach, potem rozwinięcia tych szkiców w mniejszych formach papierowych, a w końcu realizacje „malarskie” [...]. Jan Berdyszak sformułował wtedy (ok. 1962) „cele i formy” swoich obrazów, tworząc cztery kategorie: OBRAZY EFEMERYCZNE, OBRAZY W UMYŚLE, OBRAZY SKAMIELINY i OBRAZY POTENCJALNE, opisując, jak pojawienie się i ujmowanie pewnych fragmentów, wycinanie, składanie, a potem ponowne łączenie wpływa na zmianę podejścia do sztuki, jak angażuje patrzących i pozwala im uczestniczyć w procesie „obrazowania”. Ten proces opisał mniej więcej w tym samym czasie rówieśnik Berdyszaka – jeden z najwybitniejszych badaczy malarstwa – filozof Jacques Derrida [...]” (za: Dorota Folga-Januszewska, „Jan Berdyszak. Obecność przez brak”, Warszawa 2021, s. 7-10.)
Cieszące się dużą popularnością prace na papierze artysty osiągają coraz wyższe kwoty. W domu aukcyjnym Black Art w marcu 2021 roku „Kompozycję kół” z 1962 roku (40,5 x 20,8 cm) kupujący nabył za 10 000 złotych (bez prowizji aukcyjnej).