Jesienią 1949 roku we Wrocławiu odbyła się "II Wystawa Fotografiki" zorganizowana przez Oddział Wrocławski Polskiego Towarzystwa Fotograficznego. Celem wystawy była "chęć zrobienia przeglądu szerokiej rzeszy fotografujących, ze szczególnym uwzględnieniem fotografów Ziem Odzyskanych - a na tym tle pokazanie prac niewielu wybitniejszych indywidualności, pracujących w dziedzinie fotografiki" (ze wstępu do katalogu "II Wystawa Fotografiki", Wrocław, Jesień 1949).
Organizatorzy, oprócz fotografii nadesłanych do wystawy zbiorowej, zaprezentowali również prace trzech zaproszonych autorów Edwarda Hartwiga, Edmunda Zdanowskiego oraz Aleksandra Krzywobłockiego - wybitnego artystę awangardowego w zakresie fotomontażu i fotografii nowoczesnej w okresie międzywojennym, współzałożyciela lwowskiej grupy Artes (istniejącej w latach 1929-35), architekta i konserwatora zabytków.
We wstępie do folderu wystawy, której komisarzem była Janina Mierzecka, możemy przeczytać: "Trzeci autor zaś, inż. A. Krzywobłocki, pracujący na terenie Wrocławia, pokazuje nam nowy zupełnie na naszych wystawach kierunek - fotomontaż. W ujęciu jego fotomontaż stoi na pograniczu fotografii i grafiki. Jako materiału do swych prac używał wycinków zdjęć obcych oraz reprodukcji. Prace jego wykazują niezwykłe możliwości komponowania zawarte w tej technice, która jakkolwiek nie nowa, nie zawsze jednak była szczęśliwie stosowana P" (ze wstępu do katalogu "II Wystawa Fotografiki", Wrocław, Jesień 1949).
Eksponowany na wystawie cykl dwudziestu jeden fotomontaży Krzywobłocki stworzył w latach 1948-49. Tak opisuje je Krzysztof Jurecki: "Przeważają w nim formy architektoniczne i rzeźbiarskie, wywodzące się z antyku. Głównym motywem są kamienne twarze-maski, posągi oraz fragmenty rzeźb greckich. W tle dominuje klasyczna architektura. Całości dopełnia miękka pofałdowana draperia. Niektóre z fotomontaży nastrojem i zestawem akcesoriów przypominają obrazy metafizyczne Giorgio de Chirico" (Krzysztof Jurecki, Aleksander Krzywobłocki, culture.pl, czerwiec 2004).
W Muzeum Narodowym we Wrocławiu w maszynopisie "Śladem spotkań i wspomnień", napisanym w latach 1968-70, Krzywobłocki w ten sposób mówi o swoich fotomontażach: "Ważny jest w momencie montażu (...) czynnik uczuleniowo-sublimujący, nastawienie na pewne formy, kształty, układy, emocje - przekazywane, emanujące w foto-elemencie - które, przy montowaniu całości jeszcze nasycam, wzmacniam w potędze wydobywanego wyrazu plastycznego" (za Krzysztof Jurecki, Aleksander Krzywobłocki, culture.pl, czerwiec 2004).
Praca, którą oferujemy Państwu w katalogu, jest ewenementem na rynku sztuki. Oryginalne fotomontaże Krzywobłockiego nie są dostępne w sprzedaży. Twórczość artysty z okresu międzywojennego zachowała się jedynie w postaci kilku oryginalnych prac, które znajdują się w kolekcjach muzealnych. Z pokazywanych w 1949 roku na wrocławskiej wystawie unikatowych, oryginalnych fotomontaży Krzywobłockiego dwadzieścia jest w posiadaniu Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
unikat, fotomontaż, vintage print/papier, 27 x 22,5 cm,
na odwrociu nalepka: "II Wystawa Fotografiki Jesień 1949 Polskie Towarzystwo Fotograficzne Oddz. we Wrocławiu', nalepka z opisem (maszynopis): 'Aleksander Krzywobłocki | Wrocław 1948/49 | Fotomontaż - Kompozycja'
Jesienią 1949 roku we Wrocławiu odbyła się "II Wystawa Fotografiki" zorganizowana przez Oddział Wrocławski Polskiego Towarzystwa Fotograficznego. Celem wystawy była "chęć zrobienia przeglądu szerokiej rzeszy fotografujących, ze szczególnym uwzględnieniem fotografów Ziem Odzyskanych - a na tym tle pokazanie prac niewielu wybitniejszych indywidualności, pracujących w dziedzinie fotografiki" (ze wstępu do katalogu "II Wystawa Fotografiki", Wrocław, Jesień 1949).
Organizatorzy, oprócz fotografii nadesłanych do wystawy zbiorowej, zaprezentowali również prace trzech zaproszonych autorów Edwarda Hartwiga, Edmunda Zdanowskiego oraz Aleksandra Krzywobłockiego - wybitnego artystę awangardowego w zakresie fotomontażu i fotografii nowoczesnej w okresie międzywojennym, współzałożyciela lwowskiej grupy Artes (istniejącej w latach 1929-35), architekta i konserwatora zabytków.
We wstępie do folderu wystawy, której komisarzem była Janina Mierzecka, możemy przeczytać: "Trzeci autor zaś, inż. A. Krzywobłocki, pracujący na terenie Wrocławia, pokazuje nam nowy zupełnie na naszych wystawach kierunek - fotomontaż. W ujęciu jego fotomontaż stoi na pograniczu fotografii i grafiki. Jako materiału do swych prac używał wycinków zdjęć obcych oraz reprodukcji. Prace jego wykazują niezwykłe możliwości komponowania zawarte w tej technice, która jakkolwiek nie nowa, nie zawsze jednak była szczęśliwie stosowana P" (ze wstępu do katalogu "II Wystawa Fotografiki", Wrocław, Jesień 1949).
Eksponowany na wystawie cykl dwudziestu jeden fotomontaży Krzywobłocki stworzył w latach 1948-49. Tak opisuje je Krzysztof Jurecki: "Przeważają w nim formy architektoniczne i rzeźbiarskie, wywodzące się z antyku. Głównym motywem są kamienne twarze-maski, posągi oraz fragmenty rzeźb greckich. W tle dominuje klasyczna architektura. Całości dopełnia miękka pofałdowana draperia. Niektóre z fotomontaży nastrojem i zestawem akcesoriów przypominają obrazy metafizyczne Giorgio de Chirico" (Krzysztof Jurecki, Aleksander Krzywobłocki, culture.pl, czerwiec 2004).
W Muzeum Narodowym we Wrocławiu w maszynopisie "Śladem spotkań i wspomnień", napisanym w latach 1968-70, Krzywobłocki w ten sposób mówi o swoich fotomontażach: "Ważny jest w momencie montażu (...) czynnik uczuleniowo-sublimujący, nastawienie na pewne formy, kształty, układy, emocje - przekazywane, emanujące w foto-elemencie - które, przy montowaniu całości jeszcze nasycam, wzmacniam w potędze wydobywanego wyrazu plastycznego" (za Krzysztof Jurecki, Aleksander Krzywobłocki, culture.pl, czerwiec 2004).
Praca, którą oferujemy Państwu w katalogu, jest ewenementem na rynku sztuki. Oryginalne fotomontaże Krzywobłockiego nie są dostępne w sprzedaży. Twórczość artysty z okresu międzywojennego zachowała się jedynie w postaci kilku oryginalnych prac, które znajdują się w kolekcjach muzealnych. Z pokazywanych w 1949 roku na wrocławskiej wystawie unikatowych, oryginalnych fotomontaży Krzywobłockiego dwadzieścia jest w posiadaniu Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.