POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna
- spuścizna artysty
LITERATURA:
- Cierpienie formy. Jerzy Tchórzewski. Malarstwo. Katalog, red. K.Czerni i J.Grabski, wyd.Irsa, Kraków 2019, repr.s.322
''Ja osobiście wymagam od malarstwa, żeby nie było formalistyczne, czcze, dekoracyjne, nic nie znaczące. Natomiast przy czytaniu obrazów mają swoje znaczenie wszystkie sprawy światła, całej struktury, konstrukcji, dynamiki czy konsystencji materii - wszystko to mówi o sytuacji w obrazie. Myślę, że ekwiwalentem obrazu , jeżeli jest dobry - mogłaby być dobra poezja, bo analiza formalna wyjaśnia tylko powierzchnię''. (Jerzy Tchórzewski [w:] Zbigniew Taranienko. Dialog o sztuce. PIW, ASP w Warszawie, Warszawa 2004, s.135) Obok światła elementem konstruującym obraz u Jerzego Tchórzewskiego jest kolor, o którym pisał sam artysta: " Dla mnie [...] kolor ma dodatkowo walor symboliczny , znaczeniowy, przy zachowaniu swojej roli konstrukcyjnej. I równocześnie - ekspresyjny." (Ibidem, s.134).
Prezentowany obraz jest wyjątkowym przykładem twórczości artysty.
olej/płótno, 136 x 95 cm
sygnowany i datowany na odwrocie: J.Tchórzewski 64
POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna
- spuścizna artysty
LITERATURA:
- Cierpienie formy. Jerzy Tchórzewski. Malarstwo. Katalog, red. K.Czerni i J.Grabski, wyd.Irsa, Kraków 2019, repr.s.322
''Ja osobiście wymagam od malarstwa, żeby nie było formalistyczne, czcze, dekoracyjne, nic nie znaczące. Natomiast przy czytaniu obrazów mają swoje znaczenie wszystkie sprawy światła, całej struktury, konstrukcji, dynamiki czy konsystencji materii - wszystko to mówi o sytuacji w obrazie. Myślę, że ekwiwalentem obrazu , jeżeli jest dobry - mogłaby być dobra poezja, bo analiza formalna wyjaśnia tylko powierzchnię''. (Jerzy Tchórzewski [w:] Zbigniew Taranienko. Dialog o sztuce. PIW, ASP w Warszawie, Warszawa 2004, s.135) Obok światła elementem konstruującym obraz u Jerzego Tchórzewskiego jest kolor, o którym pisał sam artysta: " Dla mnie [...] kolor ma dodatkowo walor symboliczny , znaczeniowy, przy zachowaniu swojej roli konstrukcyjnej. I równocześnie - ekspresyjny." (Ibidem, s.134).
Prezentowany obraz jest wyjątkowym przykładem twórczości artysty.