POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna
- spuścizna artysty

LITERATURA:
- Cierpienie formy. Jerzy Tchórzewski. Malarstwo. Katalog, red. K.Czerni i J.Grabski, wyd.Irsa, Kraków 2019, repr.s.322

''Ja osobiście wymagam od malarstwa, żeby nie było formalistyczne, czcze, dekoracyjne, nic nie znaczące. Natomiast przy czytaniu obrazów mają swoje znaczenie wszystkie sprawy światła, całej struktury, konstrukcji, dynamiki czy konsystencji materii - wszystko to mówi o sytuacji w obrazie. Myślę, że ekwiwalentem obrazu , jeżeli jest dobry - mogłaby być dobra poezja, bo analiza formalna wyjaśnia tylko powierzchnię''. (Jerzy Tchórzewski [w:] Zbigniew Taranienko. Dialog o sztuce. PIW, ASP w Warszawie, Warszawa 2004, s.135) Obok światła elementem konstruującym obraz u Jerzego Tchórzewskiego jest kolor, o którym pisał sam artysta: " Dla mnie [...] kolor ma dodatkowo walor symboliczny , znaczeniowy, przy zachowaniu swojej roli konstrukcyjnej. I równocześnie - ekspresyjny." (Ibidem, s.134).

Prezentowany obraz jest wyjątkowym przykładem twórczości artysty.

04
Jerzy TCHÓRZEWSKI (1928 Siedlce - 1999 Warszawa)

Kompozycja czerwona (Czerwona przestrzeń I), 1964

olej/płótno, 136 x 95 cm
sygnowany i datowany na odwrocie: J.Tchórzewski 64

Zobacz katalog

Antiqua et Moderna

Aukcja Sztuki Współczesnej

09.12.2024

19:00

Cena wywoławcza: 180 000 zł
Estymacja: 250 000 - 280 000 zł
Zaloguj się, aby wysłać zgłoszenie

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna
- spuścizna artysty

LITERATURA:
- Cierpienie formy. Jerzy Tchórzewski. Malarstwo. Katalog, red. K.Czerni i J.Grabski, wyd.Irsa, Kraków 2019, repr.s.322

''Ja osobiście wymagam od malarstwa, żeby nie było formalistyczne, czcze, dekoracyjne, nic nie znaczące. Natomiast przy czytaniu obrazów mają swoje znaczenie wszystkie sprawy światła, całej struktury, konstrukcji, dynamiki czy konsystencji materii - wszystko to mówi o sytuacji w obrazie. Myślę, że ekwiwalentem obrazu , jeżeli jest dobry - mogłaby być dobra poezja, bo analiza formalna wyjaśnia tylko powierzchnię''. (Jerzy Tchórzewski [w:] Zbigniew Taranienko. Dialog o sztuce. PIW, ASP w Warszawie, Warszawa 2004, s.135) Obok światła elementem konstruującym obraz u Jerzego Tchórzewskiego jest kolor, o którym pisał sam artysta: " Dla mnie [...] kolor ma dodatkowo walor symboliczny , znaczeniowy, przy zachowaniu swojej roli konstrukcyjnej. I równocześnie - ekspresyjny." (Ibidem, s.134).

Prezentowany obraz jest wyjątkowym przykładem twórczości artysty.