Opinia p. Janiny Ładnowskiej, Łódź 15 grudnia 1980 r. Twórczość Aleksandra Kobzdeja zmieniała się dynamicznie od początkowej fascynacji postimpresjonizmem przez nurt realistyczny, epizod z informelem, aż do własnych, indywidualnych eksperymentów w obszarze malarstwa materii. Sam artysta tak opisywał inspiracje dla powstałych po 1957 roku prac: "Bliskie mi jest malarstwo starych ikon, malarstwo buddyjskich świątyń, bliska jest mi zawarta tam skomplikowana i nabożna narracja o życiu i śmierci". Kompozycja abstrakcyjna z 1959 roku, utrzymana w jasnej, ale zdecydowanej tonacji barwnej, z wyszukanymi niuansami kolorystycznymi niewątpliwie odwołuje się do słów artysty, łącząc walory malarskie dzieła z przekazem o podłożu filozoficznym i psychologicznym.
Aleksander KOBZDEJ (1920-1972)
Artysta urodzony w Olesku na Ukrainie. Malarstwa uczył się pod kierunkiem Władysława Lama, po wojnie kontynuował naukę w krakowskiej ASP w pracowni Eugeniusza Eibischa. W swojej twórczości spełniał postulaty realizmu socjalistycznego. Przełomowa okazała się dla malarza podróż do Chin i Wietnamu w 1954 roku, po której porzucił stopniowo sztukę przedstawiająca na rzecz metafory malarskiej.
Technika mieszana, tektura, 64 x 52 cm, dat. 1959,
sygn. p.d.: Kobzdej 59.
Opinia p. Janiny Ładnowskiej, Łódź 15 grudnia 1980 r. Twórczość Aleksandra Kobzdeja zmieniała się dynamicznie od początkowej fascynacji postimpresjonizmem przez nurt realistyczny, epizod z informelem, aż do własnych, indywidualnych eksperymentów w obszarze malarstwa materii. Sam artysta tak opisywał inspiracje dla powstałych po 1957 roku prac: "Bliskie mi jest malarstwo starych ikon, malarstwo buddyjskich świątyń, bliska jest mi zawarta tam skomplikowana i nabożna narracja o życiu i śmierci". Kompozycja abstrakcyjna z 1959 roku, utrzymana w jasnej, ale zdecydowanej tonacji barwnej, z wyszukanymi niuansami kolorystycznymi niewątpliwie odwołuje się do słów artysty, łącząc walory malarskie dzieła z przekazem o podłożu filozoficznym i psychologicznym.
Aleksander KOBZDEJ (1920-1972)
Artysta urodzony w Olesku na Ukrainie. Malarstwa uczył się pod kierunkiem Władysława Lama, po wojnie kontynuował naukę w krakowskiej ASP w pracowni Eugeniusza Eibischa. W swojej twórczości spełniał postulaty realizmu socjalistycznego. Przełomowa okazała się dla malarza podróż do Chin i Wietnamu w 1954 roku, po której porzucił stopniowo sztukę przedstawiająca na rzecz metafory malarskiej.