POCHODZENIE:
Shapiro, Nowy Jork
kolekcja prywatna, Polska

Niezmiennym źródłem inspiracji dla Stanleya Twardowicza – amerykańskiego malarza o polskich korzeniach – pozostaje natura z całym przynależnym jej bogactwem barw i kształtów. Sam artysta częstokroć podkreślał, że jego abstrakcyjne w wyrazie malarstwo nie jest wytworem wyobraźni, lecz bazuje na obserwacji świata przyrody. Kompozycje malarza zwłaszcza z lat 50. mogą przywodzić na myśl zatem oglądane pod szkłem mikroskopu preparaty o bimorficznych, organicznych kształtach. Wyzwaniem, jakie postawił sobie artysta, było bowiem opracowanie sposobu malowania, w którym niknie tekstura oraz dukt pędzla. Obrazy z tego okresu, podobnie jak prezentowanej tu pracy, charakteryzuje dominanta czerni zestawiona z tonami ziemi, ugrami i brązami, gdzieniegdzie rozjaśnionymi tylko intensywnymi plamami koloru. W kolejnej dekadzie czerń zmieszana z prawie niezauważalnymi niuansami odcieni fioletu i karmazynu niemal całkowicie
zdominowała twórczość Twardowicza, tworząc tym samym kontemplacyjną przestrzeń będącą echem twórczości Rothko i Reinhardta z tego samego okresu. Najbardziej rozpoznawalne obrazy artysty pochodzące z II połowy lat 60. przedstawiają z kolei płaszczyzny delikatnie przenikających się kolorów. Artysta zaczął odchodzić wówczas od estetyki action painting w kierunku bardziej skoncentrowanych, medytacyjnych obrazów. Znane jako owale płótna eksplorowały centralnie osadzony otwór otoczony delikatnie modelującymi, koncentrycznymi pasmami barw. Poprzez efekt rozedrgania koloru stwarzał wrażenie, jakby obrazy były owiane lekką mgłą i aby im się dokładniej przyjrzeć, należy uprzednio wyostrzyć wzrok. W odpowiedzi na nurtujące go pytanie o sztukę nieprzedstawiającą Twardowicz mawiał, że jego obrazy to uczucia, a przecież uczucia nie mają kształtów.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

39
Stanley TWARDOWICZ (1917 Detroit - 2008 Huntington)

Kompozycja abstrakcyjna

olej/płótno, 33 x 86,5 cm
sygnowany na odwrociu: 'Stanley Twardowicz'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

POCHODZENIE:
Shapiro, Nowy Jork
kolekcja prywatna, Polska

Niezmiennym źródłem inspiracji dla Stanleya Twardowicza – amerykańskiego malarza o polskich korzeniach – pozostaje natura z całym przynależnym jej bogactwem barw i kształtów. Sam artysta częstokroć podkreślał, że jego abstrakcyjne w wyrazie malarstwo nie jest wytworem wyobraźni, lecz bazuje na obserwacji świata przyrody. Kompozycje malarza zwłaszcza z lat 50. mogą przywodzić na myśl zatem oglądane pod szkłem mikroskopu preparaty o bimorficznych, organicznych kształtach. Wyzwaniem, jakie postawił sobie artysta, było bowiem opracowanie sposobu malowania, w którym niknie tekstura oraz dukt pędzla. Obrazy z tego okresu, podobnie jak prezentowanej tu pracy, charakteryzuje dominanta czerni zestawiona z tonami ziemi, ugrami i brązami, gdzieniegdzie rozjaśnionymi tylko intensywnymi plamami koloru. W kolejnej dekadzie czerń zmieszana z prawie niezauważalnymi niuansami odcieni fioletu i karmazynu niemal całkowicie
zdominowała twórczość Twardowicza, tworząc tym samym kontemplacyjną przestrzeń będącą echem twórczości Rothko i Reinhardta z tego samego okresu. Najbardziej rozpoznawalne obrazy artysty pochodzące z II połowy lat 60. przedstawiają z kolei płaszczyzny delikatnie przenikających się kolorów. Artysta zaczął odchodzić wówczas od estetyki action painting w kierunku bardziej skoncentrowanych, medytacyjnych obrazów. Znane jako owale płótna eksplorowały centralnie osadzony otwór otoczony delikatnie modelującymi, koncentrycznymi pasmami barw. Poprzez efekt rozedrgania koloru stwarzał wrażenie, jakby obrazy były owiane lekką mgłą i aby im się dokładniej przyjrzeć, należy uprzednio wyostrzyć wzrok. W odpowiedzi na nurtujące go pytanie o sztukę nieprzedstawiającą Twardowicz mawiał, że jego obrazy to uczucia, a przecież uczucia nie mają kształtów.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.