W eseju o twórczości Apoloniusza Węgłowskiego autorstwa Stefana Gierowskiego ten mistrz zauważa: Największa radość, gdy spotkasz obraz, który rozszerza zasięg przygody intelektualnej o trudne do przyjęcia w słowach odczucia, wtedy znowu nabieram pewności, że malarstwa nie da się niczym zastąpić. Abstrakcyjne malarstwo Węgłowskiego przenosi nasze receptory w rozszerzone obszary nowych doznań. Twórca posługuje się językiem geometrii, ale jego obrazy inspirowane są obserwacją natury, pewnych jego szczególnych zjawisk. O specjalnym działaniu obrazów tego malarza nie decyduje fizyczne światło emanujące z materii, farby, choć ono zapewne też ma znaczenie, ale tajemnica obecności światła. Coś, co można nazwać niematerialną obecnością światła.
ołówek, papier; 11,5 x 10,5 cm (w świetle passe-partout);
sygn. l. d.: APOLONIUSZ WĘGŁOWSKI, dat. p. d.: 2012.
W eseju o twórczości Apoloniusza Węgłowskiego autorstwa Stefana Gierowskiego ten mistrz zauważa: Największa radość, gdy spotkasz obraz, który rozszerza zasięg przygody intelektualnej o trudne do przyjęcia w słowach odczucia, wtedy znowu nabieram pewności, że malarstwa nie da się niczym zastąpić. Abstrakcyjne malarstwo Węgłowskiego przenosi nasze receptory w rozszerzone obszary nowych doznań. Twórca posługuje się językiem geometrii, ale jego obrazy inspirowane są obserwacją natury, pewnych jego szczególnych zjawisk. O specjalnym działaniu obrazów tego malarza nie decyduje fizyczne światło emanujące z materii, farby, choć ono zapewne też ma znaczenie, ale tajemnica obecności światła. Coś, co można nazwać niematerialną obecnością światła.