"Gdy znany artysta-fotografik Jan Styczyński zwrócił się do mnie z prośbą abym według swego uznania namalował obraz na ceramicznej paterze, byłem zaskoczony tą propozycją. Jakże tu pomalować ten okrągły, lekko wklęsły talerz? Odrzuciłem pokusę 'zrobienia' patery, wypełnienia jej dekoracyjnym wzorem i postanowiłem po prostu malować obraz. Wtedy jednak pojawiły się trudności wynikające nie tylko z formatu ceramiki. Misy, patery, kojarzą się zawsze z określoną funkcja - można na nich podawać owoce, słodycze, można też, nawet nienamalowane, powiesić na ścianie jako przedmioty o pięknej formie. Tymczasem czysty, przygotowany do malowania prostokąt płótna nie jest takim przedmiotem, nie ma jeszcze funkcji. Jest abstrakcją gotową dopiero na przyjęcie obrazu-idei. Jak wobec tego 'zmusić' talerz. aby przestał być talerzem, aby patrzącemu człowiekowi nie przywodził natrętnie na myśl soczystych gruszek? Czy namalowany obraz zdoła przebić się przez grubą warstwę wypalonej glinki i przesłonić sobą funkcję? I czy jest to potrzebne, czy ceramika powinna udawać obraz? Myślę, że podobne kłopoty miało wielu malarzy, do których z tą samą prośbą zwrócił się Jak Styczyński. Zgodzili się wszyscy, nikt nie odmówił. Każdego interesowało to nowe, trudne zadanie." JANUSZ EYSMOND, TALERZE ZIDENTYFIKOWANE, "PROJEKT", NR 6, 1977, S. 26

Podatki i opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

47
Janusz EYSYMONT (1930-1991)

Kompozycja, 1975

olej/ceramika, wys.: 37 cm, śr.:5 cm
sygnowany i datowany u dołu: 'J.Eysmont 75'

WYSTAWIANY:
- Współczesne malarstwo na misach ceramicznych. Kolekcja Jana Styczyńskiego, Galeria Kordegarda, Warszawa, styczeń 1979

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

"Gdy znany artysta-fotografik Jan Styczyński zwrócił się do mnie z prośbą abym według swego uznania namalował obraz na ceramicznej paterze, byłem zaskoczony tą propozycją. Jakże tu pomalować ten okrągły, lekko wklęsły talerz? Odrzuciłem pokusę 'zrobienia' patery, wypełnienia jej dekoracyjnym wzorem i postanowiłem po prostu malować obraz. Wtedy jednak pojawiły się trudności wynikające nie tylko z formatu ceramiki. Misy, patery, kojarzą się zawsze z określoną funkcja - można na nich podawać owoce, słodycze, można też, nawet nienamalowane, powiesić na ścianie jako przedmioty o pięknej formie. Tymczasem czysty, przygotowany do malowania prostokąt płótna nie jest takim przedmiotem, nie ma jeszcze funkcji. Jest abstrakcją gotową dopiero na przyjęcie obrazu-idei. Jak wobec tego 'zmusić' talerz. aby przestał być talerzem, aby patrzącemu człowiekowi nie przywodził natrętnie na myśl soczystych gruszek? Czy namalowany obraz zdoła przebić się przez grubą warstwę wypalonej glinki i przesłonić sobą funkcję? I czy jest to potrzebne, czy ceramika powinna udawać obraz? Myślę, że podobne kłopoty miało wielu malarzy, do których z tą samą prośbą zwrócił się Jak Styczyński. Zgodzili się wszyscy, nikt nie odmówił. Każdego interesowało to nowe, trudne zadanie." JANUSZ EYSMOND, TALERZE ZIDENTYFIKOWANE, "PROJEKT", NR 6, 1977, S. 26

Podatki i opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.