Tadeusz Łapiński jest znany przede wszystkim z wybitnej twórczości graficznej - jego prace znajdują się w najważniejszych kolekcjach świata: między innymi w nowojorskim MoMA, Narodowym Centralnym Instytucie Sztuki w Pekinie, Muzeum Albertina w Wiedniu, Bibliotece Narodowej w Paryżu, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Turynie, Muzeum Narodowym w Ottawie, Muzeum Sztuki w San Francisco.
W ciągu swojej artystycznej drogi Łapiński stworzył też wiele obrazów. Na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych malarstwa uczył go Nacht-Samborski. Łapiński po latach mówił o nim: "Był to wspaniały nauczyciel, taki dobry duch. Brał sobie pod szczególną opiekę tylko kilku studentów, takich, o których sądził, że warto się nimi zająć. Byli w naszej grupie Jan Lebenstein, Rajmund Ziemski i Bohdan Czeszko, jak mówiono, najlepszy malarz wśród literatów i najlepszy literat wśród malarzy. Profesor przekazywał nam nie tylko swoją wiedzę malarską, ale i filozofię - przydaje mi się to do dzisiaj".
Prezentowana kompozycja powstała 4 lata po ukończeniu studiów, zanim jeszcze Tadeusz Łapiński na stałe opuścił Polskę. W swojej twórczości malarskiej z tego okresu artysta tworzył pod wpływem modnego wówczas malarstwa materii. Niemały wpływ miała też na niego twórczość kolegi ze szkolnej ławy, czyli Jana Lebensteina. Obaj tworzyli mroczne, fakturalne figury osiowe, utrzymane w typowej dla przełomu lat 50. i 60. surowej stylistyce.
Bez wątpienia, niedawno zmarły Łapiński był jednym z wielkich wizjonerów sztuk plastycznych. Jego talent i osobowość otworzyły mu drogę do światowej kariery artystycznej. W 1963 roku wyjechał z Polski. Po pobycie w Jugosławii, Francji i Brazylii Łapiński osiadł w Stanach Zjednoczonych, gdzie od 1972 roku pełnił funkcję profesora zwyczajnego na Uniwersytecie Stanu Maryland. Wykładał malarstwo i grafikę.

W latach 1949-1955 studiował w warszawskiej ASP pod kierunkiem Artura Nachta-Samborskiego i Józefa Pakulskiego. Jeszcze przed otrzymaniem dyplomu został członkiem ZPAP w uznaniu cyklu prac niefiguratywnych. Były to płótna dużego formatu z wykorzystaniem farb mieszanych z cementem lub piaskiem, tworzące struktury niemal trójwymiarowe. Jego malarstwo wpłynęło także na formę litografii, której artysta poświęcił się w głównej mierze od 1958 r.W 1963 wyjechał na stałe do USA, gdzie od 1972 jest profesorem zwyczajnym malarstwa na Wydziale Sztuki College Park Uniwersytetu Stanu Maryland. Jest również członkiem senatu tejże uczelni. Jego prace znajdują się w zbiorach czołowych muzeów na całym świecie, m. in. Nowojorskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Narodowym w Warszawie, Narodowym Centralnym Instytucie Sztuki w Pekinie i Tienjin, Muzeum Albertina w Wiedniu, Bibliotece Narodowej Francji, Muzeum Narodowym w Ottawie, Muzeum Sztuki San Francisco. Głównym obiektem jego zainteresowań jest litografia wielobarwna, tęczowo drukowana, tzw. Split Color lub Rainbow.


PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

50
Tadeusz ŁAPIŃSKI (1928 Rawa Mazowiecka - 2016 Floryda)

Kompozycja , 1959 r.

olej, technika mieszana/płyta, 99,5 x 48 cm
sygnowany i datowany p.d.: 'T. ŁAPIŃSKI 59'
(wymiary w świetle oprawy)

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Tadeusz Łapiński jest znany przede wszystkim z wybitnej twórczości graficznej - jego prace znajdują się w najważniejszych kolekcjach świata: między innymi w nowojorskim MoMA, Narodowym Centralnym Instytucie Sztuki w Pekinie, Muzeum Albertina w Wiedniu, Bibliotece Narodowej w Paryżu, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Turynie, Muzeum Narodowym w Ottawie, Muzeum Sztuki w San Francisco.
W ciągu swojej artystycznej drogi Łapiński stworzył też wiele obrazów. Na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych malarstwa uczył go Nacht-Samborski. Łapiński po latach mówił o nim: "Był to wspaniały nauczyciel, taki dobry duch. Brał sobie pod szczególną opiekę tylko kilku studentów, takich, o których sądził, że warto się nimi zająć. Byli w naszej grupie Jan Lebenstein, Rajmund Ziemski i Bohdan Czeszko, jak mówiono, najlepszy malarz wśród literatów i najlepszy literat wśród malarzy. Profesor przekazywał nam nie tylko swoją wiedzę malarską, ale i filozofię - przydaje mi się to do dzisiaj".
Prezentowana kompozycja powstała 4 lata po ukończeniu studiów, zanim jeszcze Tadeusz Łapiński na stałe opuścił Polskę. W swojej twórczości malarskiej z tego okresu artysta tworzył pod wpływem modnego wówczas malarstwa materii. Niemały wpływ miała też na niego twórczość kolegi ze szkolnej ławy, czyli Jana Lebensteina. Obaj tworzyli mroczne, fakturalne figury osiowe, utrzymane w typowej dla przełomu lat 50. i 60. surowej stylistyce.
Bez wątpienia, niedawno zmarły Łapiński był jednym z wielkich wizjonerów sztuk plastycznych. Jego talent i osobowość otworzyły mu drogę do światowej kariery artystycznej. W 1963 roku wyjechał z Polski. Po pobycie w Jugosławii, Francji i Brazylii Łapiński osiadł w Stanach Zjednoczonych, gdzie od 1972 roku pełnił funkcję profesora zwyczajnego na Uniwersytecie Stanu Maryland. Wykładał malarstwo i grafikę.

W latach 1949-1955 studiował w warszawskiej ASP pod kierunkiem Artura Nachta-Samborskiego i Józefa Pakulskiego. Jeszcze przed otrzymaniem dyplomu został członkiem ZPAP w uznaniu cyklu prac niefiguratywnych. Były to płótna dużego formatu z wykorzystaniem farb mieszanych z cementem lub piaskiem, tworzące struktury niemal trójwymiarowe. Jego malarstwo wpłynęło także na formę litografii, której artysta poświęcił się w głównej mierze od 1958 r.W 1963 wyjechał na stałe do USA, gdzie od 1972 jest profesorem zwyczajnym malarstwa na Wydziale Sztuki College Park Uniwersytetu Stanu Maryland. Jest również członkiem senatu tejże uczelni. Jego prace znajdują się w zbiorach czołowych muzeów na całym świecie, m. in. Nowojorskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Narodowym w Warszawie, Narodowym Centralnym Instytucie Sztuki w Pekinie i Tienjin, Muzeum Albertina w Wiedniu, Bibliotece Narodowej Francji, Muzeum Narodowym w Ottawie, Muzeum Sztuki San Francisco. Głównym obiektem jego zainteresowań jest litografia wielobarwna, tęczowo drukowana, tzw. Split Color lub Rainbow.


PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.