Aleksander Kobzdej studiował malarstwo początkowo pod kierunkiem W. Lama, po wojnie studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem E. Eibischa. Początkowo malował pod wpływem postimpresjonizmu, pod koniec lat czterdziestych zwrócił się do tradycji malarstwa realistycznego. Przez pewien czas związał swoje ambicje artystyczne z socrealizem. Zerwał z tą tendencją w 1955 roku. Od 1951 roku rozpoczął pracę dydaktyczną na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W końcu lat pięćdziesiątych odszedł od malarstwa przedstawieniowego i zaczął tworzyć w dominującym w sztuce w latach sześćdziesiątych informelu. Podchodził w sposób odkrywczy do struktury i faktury obrazu. Między innymi stworzył słynny cykl, począwszy od 1966 roku, Szczeliny, w którym rozwinął własne mistrzostwo. Idąc dalej tą myślą twórczą od 1969 roku tworzył obiekty malarskie zwane "Hors cadr" (bez ram), wchodzące w ten sposób bez ograniczeń w relacje z otaczającą dzieło przestrzenią. Tworzył też obiekty przestrzenne oraz obiekty malarsko-rzeźbiarskie. Uprawiał także scenografię, ilustracją książkową, projektował plakaty.
olej, płyta;
68,5 x 58 cm;
sygnowany po prawej stronie u dołu: Kobzdej | 1958
Aleksander Kobzdej studiował malarstwo początkowo pod kierunkiem W. Lama, po wojnie studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem E. Eibischa. Początkowo malował pod wpływem postimpresjonizmu, pod koniec lat czterdziestych zwrócił się do tradycji malarstwa realistycznego. Przez pewien czas związał swoje ambicje artystyczne z socrealizem. Zerwał z tą tendencją w 1955 roku. Od 1951 roku rozpoczął pracę dydaktyczną na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W końcu lat pięćdziesiątych odszedł od malarstwa przedstawieniowego i zaczął tworzyć w dominującym w sztuce w latach sześćdziesiątych informelu. Podchodził w sposób odkrywczy do struktury i faktury obrazu. Między innymi stworzył słynny cykl, począwszy od 1966 roku, Szczeliny, w którym rozwinął własne mistrzostwo. Idąc dalej tą myślą twórczą od 1969 roku tworzył obiekty malarskie zwane "Hors cadr" (bez ram), wchodzące w ten sposób bez ograniczeń w relacje z otaczającą dzieło przestrzenią. Tworzył też obiekty przestrzenne oraz obiekty malarsko-rzeźbiarskie. Uprawiał także scenografię, ilustracją książkową, projektował plakaty.