Obraz reprodukowany w albumie:
– Ch. Sztyber, Mój drugi świat. Kolekcja malarstwa polskiego, Kielce (b.d.), il. b. s. 108.
Kompozycja, w której można odczytać dalekie sugestie pejzażowe, choć równie dobrze można w niej widzieć czysto abstrakcyjny układ plam barwnych, pod jednym względem sprawia wrażenie jedno-znaczne – mianowicie obrazu powstałego pod wpływem historycznego ekspresjonizmu. Oddziaływanie tego kierunku były szczególnie żywe w Poznaniu, gdzie Lenica spędził pierwsze lata powojenne, będąc w tym czasie współzałożycielem grupy „4F+R”. Propagowała ona koncepcje artystyczne zako-rzenione w awangardach początku wieku – kubizmie, fowizmie i właśnie ekspresjonizmie, a także surrealizmie. Czyniło to jej program przeciwstawnym wobec zdobywającego u nas po wojnie dominu-jącą pozycję kapizmu. Oferowana praca z pewnością ma wiele z eksperymentu, jest ciekawym dokumentem wczesnej fazy powstawania w Polsce sztuki abstrakcyjnej i polemik temu towarzyszących.
* Do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
olej, płótno
33 x 48,5 cm
sygnowany na odwr. śr.g.: A Lenica | 1948
Obraz reprodukowany w albumie:
– Ch. Sztyber, Mój drugi świat. Kolekcja malarstwa polskiego, Kielce (b.d.), il. b. s. 108.
Kompozycja, w której można odczytać dalekie sugestie pejzażowe, choć równie dobrze można w niej widzieć czysto abstrakcyjny układ plam barwnych, pod jednym względem sprawia wrażenie jedno-znaczne – mianowicie obrazu powstałego pod wpływem historycznego ekspresjonizmu. Oddziaływanie tego kierunku były szczególnie żywe w Poznaniu, gdzie Lenica spędził pierwsze lata powojenne, będąc w tym czasie współzałożycielem grupy „4F+R”. Propagowała ona koncepcje artystyczne zako-rzenione w awangardach początku wieku – kubizmie, fowizmie i właśnie ekspresjonizmie, a także surrealizmie. Czyniło to jej program przeciwstawnym wobec zdobywającego u nas po wojnie dominu-jącą pozycję kapizmu. Oferowana praca z pewnością ma wiele z eksperymentu, jest ciekawym dokumentem wczesnej fazy powstawania w Polsce sztuki abstrakcyjnej i polemik temu towarzyszących.
* Do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).