Kielisiński, uczeń Jana Feliksa Piwarskiego. był mistrzem małych form, nawiązując do spuścizny Norblina i jego środowiska. Akwaforty Kielisińskiego, przedstawiają charakterystyczne typy ludowe z różnych stron Polski, m.in. Stryja, Sambora, Sokala, Gorlic, Tarnowa, Pińczowa, Śląska, Poznania. Artysta uchwycił scenki rodzajowe z Krakowa, Warszawy, Lwowa, Poznania - przekupniów, żebraków, mieszczan. Druga duża grupa prac to dokumentacja zabytków przeszłości - artysta ukazał m.in. Trembowlę, Medykę, Kraków, Pińczów, Krzyżtopór, Warszawę, Jabłonnę. Kielisiński sporządzał również wizerunki monet oraz pieczęci, a także portrety (w tym autoportret), przedstawienia postaci w strojach historycznych oraz wizerunki ważniejszych zabytków (m.in. rzeźb z nagrobków królewskich na Wawelu).

24
Kajetan Wincenty KIELISIŃSKI (1808-1849)

Kompletna edycja graficznego dorobku Kajetana Wincentego Kielisińskiego.

• Album. Poznań 1853. Nakładem Księgarni Jana Konstantego Żupańskiego, litografia i druk M. Jaroczyńskiego w Poznaniu; 4o, s. nlb 64, tabl. ryc. 28 (223 akwaforty); zachowane okładki broszurowe.
• Poszyt dodatkowy. Poznań 1855. Nakładem Księgarni J. K. Żupańskiego, 4o tabl. ryc. 9 (21 akwafort), zachowana przednia okładka broszurowa.

Akwaforty datowane na lata 1836-1843, w większości nie były publikowane za życia artysty. Dopiero księgarz poznański Jan Konstanty Żupański wydał je w formie albumu. Na jednej planszy odbito od 4 do 23 akwafort dzieląc je według tematów. Całość poprzedzono wstępem poświęconym twórczości grafika oraz frontispisem wykonanym w akwaforcie przez Mariana Jaroczyńskiego (1819-1901), ucznia i przyjaciela Kielisińskiego. W dwa lata później Żupański wydał "Poszyt dodatkowy", uzupełniający poprzednie wydawnictwo.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Kielisiński, uczeń Jana Feliksa Piwarskiego. był mistrzem małych form, nawiązując do spuścizny Norblina i jego środowiska. Akwaforty Kielisińskiego, przedstawiają charakterystyczne typy ludowe z różnych stron Polski, m.in. Stryja, Sambora, Sokala, Gorlic, Tarnowa, Pińczowa, Śląska, Poznania. Artysta uchwycił scenki rodzajowe z Krakowa, Warszawy, Lwowa, Poznania - przekupniów, żebraków, mieszczan. Druga duża grupa prac to dokumentacja zabytków przeszłości - artysta ukazał m.in. Trembowlę, Medykę, Kraków, Pińczów, Krzyżtopór, Warszawę, Jabłonnę. Kielisiński sporządzał również wizerunki monet oraz pieczęci, a także portrety (w tym autoportret), przedstawienia postaci w strojach historycznych oraz wizerunki ważniejszych zabytków (m.in. rzeźb z nagrobków królewskich na Wawelu).