Malarz, grafik, autor instalacji. Współtwórca grupy artystycznej Penerstwo. Do zagadnień, które artysta porusza w swojej twórczości należą kolonializm oraz tożsamość narodowa i etniczna. Ostatnio swoją zaangażowaną twórczość prezentował na dużej wystawie „Miejsca, których nie miałem zamiaru zobaczyć” (2019/2020)” w warszawskiej Zachęcie.

Prezentowany obraz należy do projektu „All The Brutes”. Realizacje z tego cyklu nawiązują do opowiadania Josepha Conrada „Jądro ciemności” (1899), którego miejscem akcji jest Kongo, należące do króla Belgii w latach 1885-1908. Kolejnym punktem odniesienia jest adaptacja filmowa dzieła Conrada – „Czas Apokalipsy” (1979) Francisa Forda Coppoli, który przeniósł fabułę książki w realia wojny wietnamskiej. Tytuł całego projektu zainspirowany został publikacją „Exterminate All the Brutes” (1992) autorstwa szwedzkiego dziennikarza Svena Lindqvista. To analiza zbrodni popełnianych przez Europejczyków na rdzennych mieszkańcach Afryki.

W przypadku obrazu „Kolonie” artysta sięga do polskiej historii i wolnościowej symboliki, trawestując znak Solidarności. Tym zabiegiem Szlaga zestawia kolonializm z nacjonalizmem, podważając prawdziwość i sens solidarności jako wartości.

18
Radek SZLAGA (ur. 1979)

KOLONIE, Z CYKLU: ALL THE BRUTES, 2015 r.

olej/płótno, 24 x 30 cm

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarz, grafik, autor instalacji. Współtwórca grupy artystycznej Penerstwo. Do zagadnień, które artysta porusza w swojej twórczości należą kolonializm oraz tożsamość narodowa i etniczna. Ostatnio swoją zaangażowaną twórczość prezentował na dużej wystawie „Miejsca, których nie miałem zamiaru zobaczyć” (2019/2020)” w warszawskiej Zachęcie.

Prezentowany obraz należy do projektu „All The Brutes”. Realizacje z tego cyklu nawiązują do opowiadania Josepha Conrada „Jądro ciemności” (1899), którego miejscem akcji jest Kongo, należące do króla Belgii w latach 1885-1908. Kolejnym punktem odniesienia jest adaptacja filmowa dzieła Conrada – „Czas Apokalipsy” (1979) Francisa Forda Coppoli, który przeniósł fabułę książki w realia wojny wietnamskiej. Tytuł całego projektu zainspirowany został publikacją „Exterminate All the Brutes” (1992) autorstwa szwedzkiego dziennikarza Svena Lindqvista. To analiza zbrodni popełnianych przez Europejczyków na rdzennych mieszkańcach Afryki.

W przypadku obrazu „Kolonie” artysta sięga do polskiej historii i wolnościowej symboliki, trawestując znak Solidarności. Tym zabiegiem Szlaga zestawia kolonializm z nacjonalizmem, podważając prawdziwość i sens solidarności jako wartości.