Obraz Radka Szlagi należy do cyklu prac pt. All The Brutes, dla których powstania inspiracją była lektura książki Mroczne jądro ciemności Józefa Konrada. Artysta wrócił do tej szkolnej lektury po obejrzeniu filmu Copolli Czas Apokalipsy. Tytuł całego cyklu prac nawiązuje do książki Svena Linquista, który został zaczerpnięty z jednej ze scen tej amerykańskiej produkcji. Zainteresowanie książką z jednej strony wynikało z pobytu Szlagi w stolicy kolonialnego imperium - Brukseli, gdzie mieszkał niesławny król Leopold II, odpowiedzialny za pierwsze kolonialne ludobójstwo. Z drugiej wzięło się z silnego utożsamienia artysty z doświadczeniem Konrada, artysty emigranta z Polski oraz z fascynacji napisaną przez niego w obcym języku historią Marllowa i Kurza. W swoich pracach wizualnych Szlaga opowiada o własnym doświadczeniu rzeczywistości postkolonialnej. Mówi z perspektywy emigranta pozostającego niejako w zawieszeniu pomiędzy różnymi kulturami. W All The Brutes, co charakterystyczne dla całej jego twórczości konfrontuje wyobrażenia innych i swoich, tego co może być tam i co jest tutaj, tego co naturalne z tym co kulturowe. Obraz przekazany na aukcję zestawia dumę narodową i entuzjazm działania społecznego w Europie z kryjącymi się za nimi często ambicjami imperialnymi.

66
Radek SZLAGA (ur. 1979)

Kolonie z cyklu All The Brutes

Technika: olej na płótnie
Data powstania: 2015
Wymiary: 24 x 30 cm

Dzięki uprzejmości Galerii Leto

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obraz Radka Szlagi należy do cyklu prac pt. All The Brutes, dla których powstania inspiracją była lektura książki Mroczne jądro ciemności Józefa Konrada. Artysta wrócił do tej szkolnej lektury po obejrzeniu filmu Copolli Czas Apokalipsy. Tytuł całego cyklu prac nawiązuje do książki Svena Linquista, który został zaczerpnięty z jednej ze scen tej amerykańskiej produkcji. Zainteresowanie książką z jednej strony wynikało z pobytu Szlagi w stolicy kolonialnego imperium - Brukseli, gdzie mieszkał niesławny król Leopold II, odpowiedzialny za pierwsze kolonialne ludobójstwo. Z drugiej wzięło się z silnego utożsamienia artysty z doświadczeniem Konrada, artysty emigranta z Polski oraz z fascynacji napisaną przez niego w obcym języku historią Marllowa i Kurza. W swoich pracach wizualnych Szlaga opowiada o własnym doświadczeniu rzeczywistości postkolonialnej. Mówi z perspektywy emigranta pozostającego niejako w zawieszeniu pomiędzy różnymi kulturami. W All The Brutes, co charakterystyczne dla całej jego twórczości konfrontuje wyobrażenia innych i swoich, tego co może być tam i co jest tutaj, tego co naturalne z tym co kulturowe. Obraz przekazany na aukcję zestawia dumę narodową i entuzjazm działania społecznego w Europie z kryjącymi się za nimi często ambicjami imperialnymi.