Cykl „Kolory straconego czasu” to autorski projekt artysty, który powstał poprzez fotografowanie obracającej się tarczy, na której umocował obrazy lub ryciny przedstawiające gatunki ptaków, które wyginęły z powodu ludzkich zaniedbań. Bownik poszukiwał materiałów do swojej pracy w brytyjskich archiwach historii naturalnej, antykwariatach i internetowych encyklopediach. W jego wizji nasycone kolory ptasiego upierzenia zmieniły się w rozedrgane widmo spektroskopowe.

Koła z tego cyklu nie podlegają żadnym rygorystycznym regułom. Wirujące kolory ptasiego upierzenia utrwalone na fotografii zdają się rozpływać, pod pozorem abstrakcyjnych kształtów kryją się w nich konkretne gatunki wymarłych istot. Dzieła przybierają subtelne odcienie, które łączą się ze sobą w nieoczywisty sposób. Artysta podkreśla, że zarówno koncepcja, jak i forma prac były wynikiem przekonania, że coś, co jeszcze niedawno wydawało się abstrakcją, nagle stało się realne. Każda praca z tego cyklu otrzymuje jedynie numer, mimo że jest artystyczną rejestracją konkretnego, już nieistniejącego gatunku. „Kolory straconego czasu” dokumentują znikanie świata przyrody z powodu działalności człowieka oraz jego dążenia do całkowitej kontroli nad otoczeniem.

Sam artysta w ten sposób mówi o swojej pracy: „Najczęściej pracuję, wychodząc od pojęć, a w tym projekcie interesowało mnie zjawisko wymierania gatunków i cykliczności w przyrodzie – stąd koło jako symbol cyklu, powtórzenia w naturze, ale i przyśpieszenia. Jak wiemy, w naszych czasach problemem jest przyśpieszenie wymierania gatunków, a nie to, że one wymierają, bo wymierały zawsze, jednak nigdy w takim tempie jak teraz”

10
Paweł BOWNIK (ur. 1977)

"Koło 4", 2019

wydruk pigmentowy/dibond, papier archiwalny, 60 x 48 cm (w świetle oprawy)
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Koło 4 | 1/6+2AP | 2019 | Bownik

Pochodzenie:
dar Karola Klementewicza

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Cykl „Kolory straconego czasu” to autorski projekt artysty, który powstał poprzez fotografowanie obracającej się tarczy, na której umocował obrazy lub ryciny przedstawiające gatunki ptaków, które wyginęły z powodu ludzkich zaniedbań. Bownik poszukiwał materiałów do swojej pracy w brytyjskich archiwach historii naturalnej, antykwariatach i internetowych encyklopediach. W jego wizji nasycone kolory ptasiego upierzenia zmieniły się w rozedrgane widmo spektroskopowe.

Koła z tego cyklu nie podlegają żadnym rygorystycznym regułom. Wirujące kolory ptasiego upierzenia utrwalone na fotografii zdają się rozpływać, pod pozorem abstrakcyjnych kształtów kryją się w nich konkretne gatunki wymarłych istot. Dzieła przybierają subtelne odcienie, które łączą się ze sobą w nieoczywisty sposób. Artysta podkreśla, że zarówno koncepcja, jak i forma prac były wynikiem przekonania, że coś, co jeszcze niedawno wydawało się abstrakcją, nagle stało się realne. Każda praca z tego cyklu otrzymuje jedynie numer, mimo że jest artystyczną rejestracją konkretnego, już nieistniejącego gatunku. „Kolory straconego czasu” dokumentują znikanie świata przyrody z powodu działalności człowieka oraz jego dążenia do całkowitej kontroli nad otoczeniem.

Sam artysta w ten sposób mówi o swojej pracy: „Najczęściej pracuję, wychodząc od pojęć, a w tym projekcie interesowało mnie zjawisko wymierania gatunków i cykliczności w przyrodzie – stąd koło jako symbol cyklu, powtórzenia w naturze, ale i przyśpieszenia. Jak wiemy, w naszych czasach problemem jest przyśpieszenie wymierania gatunków, a nie to, że one wymierają, bo wymierały zawsze, jednak nigdy w takim tempie jak teraz”