Proweniencja:
kolekcja prywatna, Poznań

Bibliografia:
Kowalska B., "Twórcy-postawy. Artyści mojej galerii", Wydawnictwo Literackie, Kraków 1981.

Intrygujące wykorzystanie przez Jana Berdyszaka form geometrycznych - często uciętych, wyciętych, niepełnych, ma za zadanie skierowanie uwagi odbiorcy na to, co jest poza namacalnymi granicami ramy obrazu czy krawędzi papieru - na (pozorną) pustkę. A faktycznie - przestrzeń - jeden z podstawowych punktów odniesienia w rzeczywistości. „Poruszają” się w niej nie tylko ludzie, ale i przedmioty. Artysta podkreślał, że podobnie odbiór obrazu uzależniony jest od przestrzeni, w której jest umieszczony, czy od siły jej oświetlenia. Relatywizm w odbiorze otaczającego nas świata, a zarazem wzajemne oddziaływanie na siebie jego elementów, nabrały w kontekście dzieła sztuki namacalnych form, realizowanych w licznych eksperymentach artysty. Oferowana praca powstała w 1963 roku. Artysta opisując lata 1963-1965 podaje m. in.: „zacząłem cenić wartość braku, niedopowiedzenia, pustki oraz wartość relacji formy całości i jej kontekstu z otoczeniem jako pierwszej wartości w formułowaniu moich treści”.

14
Jan BERDYSZAK (1934 Zawory - 2014 Poznań)

Koła podwójne w czerwieni, 1963

olej, papier; 45,5 x 25,5 cm;
sygn. i dat. na odwrocie: "JAN / BER / DYSZ / AK / 1963" (akwarelą)

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Proweniencja:
kolekcja prywatna, Poznań

Bibliografia:
Kowalska B., "Twórcy-postawy. Artyści mojej galerii", Wydawnictwo Literackie, Kraków 1981.

Intrygujące wykorzystanie przez Jana Berdyszaka form geometrycznych - często uciętych, wyciętych, niepełnych, ma za zadanie skierowanie uwagi odbiorcy na to, co jest poza namacalnymi granicami ramy obrazu czy krawędzi papieru - na (pozorną) pustkę. A faktycznie - przestrzeń - jeden z podstawowych punktów odniesienia w rzeczywistości. „Poruszają” się w niej nie tylko ludzie, ale i przedmioty. Artysta podkreślał, że podobnie odbiór obrazu uzależniony jest od przestrzeni, w której jest umieszczony, czy od siły jej oświetlenia. Relatywizm w odbiorze otaczającego nas świata, a zarazem wzajemne oddziaływanie na siebie jego elementów, nabrały w kontekście dzieła sztuki namacalnych form, realizowanych w licznych eksperymentach artysty. Oferowana praca powstała w 1963 roku. Artysta opisując lata 1963-1965 podaje m. in.: „zacząłem cenić wartość braku, niedopowiedzenia, pustki oraz wartość relacji formy całości i jej kontekstu z otoczeniem jako pierwszej wartości w formułowaniu moich treści”.