POCHODZENIE:
kolekcja prywatna, Polska

WYSTAWIANY:
Artystyczne Credo. Nieznane dzieła z prywatnej kolekcji,
Muzeum Okręgowe w Rzeszowie, listopad 2016 - luty 2017

LITERATURA:
Artystyczne Credo. Nieznane dzieła z prywatnej kolekcji, katalog wystawy, red. Maria Stopyra, Rzeszów 2016, s. 20 (il., datowany na lata 1925-1927), s. 40

Po okresie awangardowego formizmu, w latach 20. Henryk Gotlib zwrócił się ku barwie jako głównemu środkowi ekspresji. Swoisty koloryzm leżał w naturze twórczości malarza, co należy wiązać z edukacją artystyczną, którą odebrał u Wojciecha Weissa w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1923 artysta na stałe zamieszkał we Francji, a prezentowana praca powstała prawdopodobnie podczas jego pobytu w rodzinnym Krakowie. Tytułowe "Dwie dziewczyny" to Wanda Friedeker, leżąca w zielonej sukni, oraz Estera Ritzer (Ritzner), obydwie zaprzyjaźnione z rodziną malarza. Modelki spoczywają na kocu pośród fantazyjnego, wzgórzystego pejzażu małopolskiej prowincji. Gotlib wypracował ekspresyjną poetykę i indywidulany styl dzięki stosowaniu intensywnych, kontrastowych połączeń barwnych. W zbiorach Narodowego Archiwum Cyfrowego zachowane są dwie oryginalne odbitki oraz szklany negatyw zdjęcia obrazu, należące do zbioru Archiwum Ilustracji Koncernu "Ilustrowany Kurier Codzienny". Najprawdopodobniej dzieło sfotografowano z myślą o publikacji w "Kurierze", być może przy okazji wystawy malarstwa artysty we wrześniu i październiku 1929 w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie.

Malarz, grafik, publicysta i krytyk artystyczny, autor książki 'Wędrówki malarza'. Należał do ugrupowań artystycznych - Formiści, Zwornik, Cercle des Artistes Polonais oraz London Group. W latach 1908-10 studiował w krakowskiej ASP w pracowni W. Weissa. Studia kontynuował w Monachium. Przebywał później w Paryżu, gdzie uczestniczył w tamtejszych salonach. Po I wojnie światowej, którą przeżył w kraju, związał się z formistami, z którymi wystawiał w latach 1920 - 22. W 1922 roku ponownie opuścił kraj wyjeżdżając do Włoch i Anglii. W 1939 r. osiadł na stałe w Anglii. W początkach swej twórczości eksperymentował, poszukiwał nowych rozwiązań; z czasem kolor stał się dla niego głównym elementem budującym obraz, który uważał za właściwie skonstruowany wówczas, kiedy kolory zostały połączone i przeciwstawione w ten sposób, aby uzyskać efekt najbliższy pierwotnemu odczuciu artysty wobec natury. Malował martwe natury, pejzaże, akty i portrety.

Malarz, grafik, publicysta i krytyk artystyczny, autor książki 'Wędrówki malarza'. Należał do ugrupowań artystycznych - Formiści, Zwornik, Cercle des Artistes Polonais oraz London Group. W latach 1908-10 studiował w krakowskiej ASP w pracowni W. Weissa. Studia kontynuował w Monachium. Przebywał później w Paryżu, gdzie uczestniczył w tamtejszych salonach. Po I wojnie światowej, którą przeżył w kraju, związał się z formistami, z którymi wystawiał w latach 1920 - 22. W 1922 rokuponownie opuścił kraj wyjeżdżając do Włoch i Anglii. W 1939 r. osiadł na stałe w Anglii. W początkach swej twórczości eksperymentował, poszukiwał nowych rozwiązań; z czasem kolor stał się dla niego głównym elementem budującym obraz, który uważał za właściwie skonstruowany wówczas, kiedy kolory zostały połączone i przeciwstawione w ten sposób, aby uzyskać efekt najbliższy pierwotnemu odczuciu artysty wobec natury. Malował martwe natury, pejzaże, akty i portrety.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

076
Henryk GOTLIB (Kraków 1890 - 1966 South Godstone)

Kobiety na tle górskiego pejzażu, 1925-27

olej/płótno, 105 x 140 cm
sygnowany p.d.: 'HENRYK GOTLIB'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

POCHODZENIE:
kolekcja prywatna, Polska

WYSTAWIANY:
Artystyczne Credo. Nieznane dzieła z prywatnej kolekcji,
Muzeum Okręgowe w Rzeszowie, listopad 2016 - luty 2017

LITERATURA:
Artystyczne Credo. Nieznane dzieła z prywatnej kolekcji, katalog wystawy, red. Maria Stopyra, Rzeszów 2016, s. 20 (il., datowany na lata 1925-1927), s. 40

Po okresie awangardowego formizmu, w latach 20. Henryk Gotlib zwrócił się ku barwie jako głównemu środkowi ekspresji. Swoisty koloryzm leżał w naturze twórczości malarza, co należy wiązać z edukacją artystyczną, którą odebrał u Wojciecha Weissa w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1923 artysta na stałe zamieszkał we Francji, a prezentowana praca powstała prawdopodobnie podczas jego pobytu w rodzinnym Krakowie. Tytułowe "Dwie dziewczyny" to Wanda Friedeker, leżąca w zielonej sukni, oraz Estera Ritzer (Ritzner), obydwie zaprzyjaźnione z rodziną malarza. Modelki spoczywają na kocu pośród fantazyjnego, wzgórzystego pejzażu małopolskiej prowincji. Gotlib wypracował ekspresyjną poetykę i indywidulany styl dzięki stosowaniu intensywnych, kontrastowych połączeń barwnych. W zbiorach Narodowego Archiwum Cyfrowego zachowane są dwie oryginalne odbitki oraz szklany negatyw zdjęcia obrazu, należące do zbioru Archiwum Ilustracji Koncernu "Ilustrowany Kurier Codzienny". Najprawdopodobniej dzieło sfotografowano z myślą o publikacji w "Kurierze", być może przy okazji wystawy malarstwa artysty we wrześniu i październiku 1929 w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie.

Malarz, grafik, publicysta i krytyk artystyczny, autor książki 'Wędrówki malarza'. Należał do ugrupowań artystycznych - Formiści, Zwornik, Cercle des Artistes Polonais oraz London Group. W latach 1908-10 studiował w krakowskiej ASP w pracowni W. Weissa. Studia kontynuował w Monachium. Przebywał później w Paryżu, gdzie uczestniczył w tamtejszych salonach. Po I wojnie światowej, którą przeżył w kraju, związał się z formistami, z którymi wystawiał w latach 1920 - 22. W 1922 roku ponownie opuścił kraj wyjeżdżając do Włoch i Anglii. W 1939 r. osiadł na stałe w Anglii. W początkach swej twórczości eksperymentował, poszukiwał nowych rozwiązań; z czasem kolor stał się dla niego głównym elementem budującym obraz, który uważał za właściwie skonstruowany wówczas, kiedy kolory zostały połączone i przeciwstawione w ten sposób, aby uzyskać efekt najbliższy pierwotnemu odczuciu artysty wobec natury. Malował martwe natury, pejzaże, akty i portrety.

Malarz, grafik, publicysta i krytyk artystyczny, autor książki 'Wędrówki malarza'. Należał do ugrupowań artystycznych - Formiści, Zwornik, Cercle des Artistes Polonais oraz London Group. W latach 1908-10 studiował w krakowskiej ASP w pracowni W. Weissa. Studia kontynuował w Monachium. Przebywał później w Paryżu, gdzie uczestniczył w tamtejszych salonach. Po I wojnie światowej, którą przeżył w kraju, związał się z formistami, z którymi wystawiał w latach 1920 - 22. W 1922 rokuponownie opuścił kraj wyjeżdżając do Włoch i Anglii. W 1939 r. osiadł na stałe w Anglii. W początkach swej twórczości eksperymentował, poszukiwał nowych rozwiązań; z czasem kolor stał się dla niego głównym elementem budującym obraz, który uważał za właściwie skonstruowany wówczas, kiedy kolory zostały połączone i przeciwstawione w ten sposób, aby uzyskać efekt najbliższy pierwotnemu odczuciu artysty wobec natury. Malował martwe natury, pejzaże, akty i portrety.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.