POCHODZENIE:
dom aukcyjny REMPEX, Warszawa, wrzesień 1998
kolekcja prywatna, Polska

Na początku lat 30. XX wieku w twórczości Henryka Epsteina rozpoczyna się „błękitny okres”. Artysta liczył sobie wówczas 39 lat, był dojrzałym mężczyzną i doświadczonym malarzem. Jego twórczość była już dobrze znana paryskim kolekcjonerom i marszandom. W tej dekadzie Epstein maluje wiele widoków portów rybackich – jest to tematyka, która będzie w tym czasie powracać jak refren w jego sztuce. Epsteina interesuje codzienny zapis pracy i życia rybaków, ich sylwetki wtopione w żywioł morza oraz cel ich pracy – pływające, pełzające i wijące się ryby i skorupiaki. Woda oblewająca bretońską plażę, wypełniając prawie połowę kompozycji „Na plaży” z 1930 roku, to pokaz umiejętności artystycznych Epsteina. Obraz namalowany najprawdopodobniej na największej z bretońskich wysp – Belle-Ile-en-Mer – przedstawia dwie kobiety odpoczywające na plaży w towarzystwie kilkuletniego dziecka. Jest to obraz wypoczynku i spokoju, kontemplacja przyrody, ale też studia kobiecego ciała. Nagość niewątpliwie go interesowała – w tym samym roku 1930 i przez rok kolejny Henryk Epstein powraca do podejmowanego wcześniej tematu ulicznic, które podpatruje w marsylskich zaułkach, w momentach znudzenia, pogawędek. W obrazie „Na plaży”, poza studium ciał i ekspresyjnie namalowanego morza, widza zastanowić może rozmazana, niewyraźna postać w wodzie. Czy to w tę stronę dziecko trzymane w ramionach przez kobietę – najpewniej matkę – wyciąga ręce? To Epstein pozostawia wyobraźni odbiorcy.

Uczył się malarstwa przez pewien czas w Monachium. Około 1911 roku wyjechał na stałe do Paryża, gdzie uczęszczał do jednej z pracowni artystycznych na Montparnassie. Był zaprzyjaźniony z Utrillem, Chaimem Soutinem i Amadeo Modiglianim. Wystawiał na Salonach Niezależnych (1921-23, 1925, 1928) oraz na Salonie Jesiennym w 1921 roku i Salonie Tuileryjskim w latach 1927-31. Początkowo interesował się przede wszystkim postimpresjonizmem - syntetyzmem Paula Gauguina i Ecole de Pont-Aven. Później wszedł w krąg malarzy fowistów - André Deraina, Maurice'a Vlamincka i Raoula Dufy, a także Pabla Picassa i Susanne Valadon. W obrazach z lat 1915-20 wyczuwalne są wpływy Cézanne'a i kubizmu, połączone z inspiracją fowizmem i ekspresjonizmem. W latach dwudziestych i trzydziestych Epstein coraz bardziej dynamizował formy, wprowadzał ostre kontrasty barwne i światłocieniowe, czasem stosował wyrazisty kontur. Malował przede wszystkim pejzaże, portrety, martwe natury, ale też kompozycje rodzajowe z wieśniakami, rybakami czy kobietami z półświatka. W latach 1929-31 Epstein odwiedził Bretanię - przebywał w Quiberon oraz w Concarneau - gdzie malował obrazy i akwarele z widokami portów i rybaków, a także "bretońskie" martwe natury z ekspresyjnie przedstawionymi rybami, ptakami i owocami morza.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

20
Henryk (Chaim) EPSTEIN (1890 - 1944)

Kobiety na plaży, 1930

olej/tektura, 38 x 55 cm
sygnowany i datowany l.d.: 'H. Epstein | 1930'
na odwrociu nalepka domu aukcyjnego Rempex oraz nalepka firmy Renes-Artystyczna Oprawa Obrazów

Zobacz katalog

DESA UNICUM

Art Outlet. Sztuka Dawna

30.06.2020

19:00

Sprzedane 26 000 zł (30 680 zł z opłatą aukcyjną)
Cena wywoławcza:
Estymacja: 35 000 - 50 000 zł

POCHODZENIE:
dom aukcyjny REMPEX, Warszawa, wrzesień 1998
kolekcja prywatna, Polska

Na początku lat 30. XX wieku w twórczości Henryka Epsteina rozpoczyna się „błękitny okres”. Artysta liczył sobie wówczas 39 lat, był dojrzałym mężczyzną i doświadczonym malarzem. Jego twórczość była już dobrze znana paryskim kolekcjonerom i marszandom. W tej dekadzie Epstein maluje wiele widoków portów rybackich – jest to tematyka, która będzie w tym czasie powracać jak refren w jego sztuce. Epsteina interesuje codzienny zapis pracy i życia rybaków, ich sylwetki wtopione w żywioł morza oraz cel ich pracy – pływające, pełzające i wijące się ryby i skorupiaki. Woda oblewająca bretońską plażę, wypełniając prawie połowę kompozycji „Na plaży” z 1930 roku, to pokaz umiejętności artystycznych Epsteina. Obraz namalowany najprawdopodobniej na największej z bretońskich wysp – Belle-Ile-en-Mer – przedstawia dwie kobiety odpoczywające na plaży w towarzystwie kilkuletniego dziecka. Jest to obraz wypoczynku i spokoju, kontemplacja przyrody, ale też studia kobiecego ciała. Nagość niewątpliwie go interesowała – w tym samym roku 1930 i przez rok kolejny Henryk Epstein powraca do podejmowanego wcześniej tematu ulicznic, które podpatruje w marsylskich zaułkach, w momentach znudzenia, pogawędek. W obrazie „Na plaży”, poza studium ciał i ekspresyjnie namalowanego morza, widza zastanowić może rozmazana, niewyraźna postać w wodzie. Czy to w tę stronę dziecko trzymane w ramionach przez kobietę – najpewniej matkę – wyciąga ręce? To Epstein pozostawia wyobraźni odbiorcy.

Uczył się malarstwa przez pewien czas w Monachium. Około 1911 roku wyjechał na stałe do Paryża, gdzie uczęszczał do jednej z pracowni artystycznych na Montparnassie. Był zaprzyjaźniony z Utrillem, Chaimem Soutinem i Amadeo Modiglianim. Wystawiał na Salonach Niezależnych (1921-23, 1925, 1928) oraz na Salonie Jesiennym w 1921 roku i Salonie Tuileryjskim w latach 1927-31. Początkowo interesował się przede wszystkim postimpresjonizmem - syntetyzmem Paula Gauguina i Ecole de Pont-Aven. Później wszedł w krąg malarzy fowistów - André Deraina, Maurice'a Vlamincka i Raoula Dufy, a także Pabla Picassa i Susanne Valadon. W obrazach z lat 1915-20 wyczuwalne są wpływy Cézanne'a i kubizmu, połączone z inspiracją fowizmem i ekspresjonizmem. W latach dwudziestych i trzydziestych Epstein coraz bardziej dynamizował formy, wprowadzał ostre kontrasty barwne i światłocieniowe, czasem stosował wyrazisty kontur. Malował przede wszystkim pejzaże, portrety, martwe natury, ale też kompozycje rodzajowe z wieśniakami, rybakami czy kobietami z półświatka. W latach 1929-31 Epstein odwiedził Bretanię - przebywał w Quiberon oraz w Concarneau - gdzie malował obrazy i akwarele z widokami portów i rybaków, a także "bretońskie" martwe natury z ekspresyjnie przedstawionymi rybami, ptakami i owocami morza.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.