Malarz, grafik, pedagog, wybitny przedstawiciel nurtu młodopolskiego w malarstwie polskim, uznany portrecista i artysta rozmiłowany w folklorze huculskim.
Kształcił się w Monachium (1879-1882), studia kontynuował w Paryżu (1882-1895), często odwiedzał Londyn poznając twórczość angielskich portrecistów (m. in. T. Gainsborough, J. S. S. Sargenta i J. Whistlera). W Paryżu bywał w kręgach artystyczno-intelektualnych, odwiedzał salony Godebskich i Sary Bernhardt, portret który namalował tej znakomitej aktorce niewątpliwie przyczynił się do uzyskania wielu cennych zamówień. Po powrocie do Krakowa w 1895 rozpoczął pracę w zreorganizowanej Szkole Sztuk Pięknych, której już przekształconej na ASP był rektorem w 1910 i w latach 1927-1928 . Uczestniczył w organizowaniu Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". W 1897 założył szkołę malarstwa dla kobiet. Był członkiem Wiedeńskiej Secesji, organizatorem i uczestnikiem licznych międzynarodowych wystaw. Jego malarstwo zarówno portretowe jak i rodzajowe cieszyło się niesłabnącą popularnością. W malarstwie portretowym poza dekoracyjną stylizacją często wprowadzał wątek symboliczny, malował również kompozycje historyczne ("Poselstwo polskie u Henryka Walezjusza", MNW), współpracował przy Panoramie Racławickiej. W nurcie huculskim wykorzystywał barwność strojów, religijną obrzędowość, urodę zimowej scenerii ("Święto Jordanu, "Pogrzeb huculski", "Święcone"). Uprawiał grafikę ilustracyjną i plakatową, jest autorem plakatów dla II, III i IV wystawy "Sztuki", oraz okładki katalogu IV wystawy "Sztuki", wykonywał algrafie i glinoryty.

30
Teodor AXENTOWICZ (1859 - 1938)

Kobieta z żółtą różą, ok. 1937

pastel, akwarela, tektura, 64 x 49,5 cm,
sygn. śr.d.: T. Axentowicz; na odwrocie atramentem: T. Axentowicz / Kraków 1937.
Na odwrocie pieczęć Magazynu Przyborów Malarskich R. Aleksandrowicz Kraków ul. Basztowa 11.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarz, grafik, pedagog, wybitny przedstawiciel nurtu młodopolskiego w malarstwie polskim, uznany portrecista i artysta rozmiłowany w folklorze huculskim.
Kształcił się w Monachium (1879-1882), studia kontynuował w Paryżu (1882-1895), często odwiedzał Londyn poznając twórczość angielskich portrecistów (m. in. T. Gainsborough, J. S. S. Sargenta i J. Whistlera). W Paryżu bywał w kręgach artystyczno-intelektualnych, odwiedzał salony Godebskich i Sary Bernhardt, portret który namalował tej znakomitej aktorce niewątpliwie przyczynił się do uzyskania wielu cennych zamówień. Po powrocie do Krakowa w 1895 rozpoczął pracę w zreorganizowanej Szkole Sztuk Pięknych, której już przekształconej na ASP był rektorem w 1910 i w latach 1927-1928 . Uczestniczył w organizowaniu Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". W 1897 założył szkołę malarstwa dla kobiet. Był członkiem Wiedeńskiej Secesji, organizatorem i uczestnikiem licznych międzynarodowych wystaw. Jego malarstwo zarówno portretowe jak i rodzajowe cieszyło się niesłabnącą popularnością. W malarstwie portretowym poza dekoracyjną stylizacją często wprowadzał wątek symboliczny, malował również kompozycje historyczne ("Poselstwo polskie u Henryka Walezjusza", MNW), współpracował przy Panoramie Racławickiej. W nurcie huculskim wykorzystywał barwność strojów, religijną obrzędowość, urodę zimowej scenerii ("Święto Jordanu, "Pogrzeb huculski", "Święcone"). Uprawiał grafikę ilustracyjną i plakatową, jest autorem plakatów dla II, III i IV wystawy "Sztuki", oraz okładki katalogu IV wystawy "Sztuki", wykonywał algrafie i glinoryty.