Pochodzenie: umieszczone na akwareli inicjały „EAP“ wskazują na jego pierwotną właścicielkę – Elenę Adrianowną Prachową, która w ten sposób oznaczała obrazy ze swego zbioru. Identyczny monogram umieszczony jest także, m.in. na wystawianej ostatnio w Agrze akwarelowej kompozycji Gwiazda Wieczorna.
Elena A. Prachowa „Lola“ (1871-1948) – artystka hafciarka, „malująca igłą“ – była córką Adriana Prachowa (1846 -1916), historyka, krytyka sztuki i archeologa, który kierował pracami malarskimi w kijowskim Soborze św. Włodzimierza. Jednym z pracujących tam artystów był Wilhelm Kotarbiński, stąd jego zażyłość z rodziną Prachowych. Ponadto artysta uczył Elenę Adrianowną malowania akwarelą.
Motyw Kobiety z dzbanem został wykorzystany przez Kotarbińskiego do stworzenia jednego z dwóch dekoracyjnych panneaux w holu rezydencji Bogdana i Warwary Chanenko. Małżeństwo było znane ze swojej działalności filantropijnej i kolekcjonerskiej. Bogdan Chanenko (1848-1917) był prawnikiem i przemysłowcem, który w ciągu czterdziestu lat zgromadził imponującą kolekcję sztuki obcej kupując dzieła sztuki na aukcjach w Wiedniu, Paryżu, Madrycie, Rzymie czy Florencji.
Do rezydencji Chanenków, oprócz Kobiety z dzbanem, do pary powstała jeszcze Kobieta z gołębiami (repr. obok) oraz 12 dekoracyjnych paneli i malowniczy fryz do tzw. „czerwonego salonu“.
akwarela, papier (verso druk chromolitograficzny)
45,5 x 11,6 cm
sygn. p.d.: W K
l.d. napis [inicjały cyrylicą, inną ręką]: EAP
na tekturowych „plecach“ naklejony szkic pejzażowy (akwarela), wykonany na tym samym wydruku chromolitograficznym
Pochodzenie: umieszczone na akwareli inicjały „EAP“ wskazują na jego pierwotną właścicielkę – Elenę Adrianowną Prachową, która w ten sposób oznaczała obrazy ze swego zbioru. Identyczny monogram umieszczony jest także, m.in. na wystawianej ostatnio w Agrze akwarelowej kompozycji Gwiazda Wieczorna.
Elena A. Prachowa „Lola“ (1871-1948) – artystka hafciarka, „malująca igłą“ – była córką Adriana Prachowa (1846 -1916), historyka, krytyka sztuki i archeologa, który kierował pracami malarskimi w kijowskim Soborze św. Włodzimierza. Jednym z pracujących tam artystów był Wilhelm Kotarbiński, stąd jego zażyłość z rodziną Prachowych. Ponadto artysta uczył Elenę Adrianowną malowania akwarelą.
Motyw Kobiety z dzbanem został wykorzystany przez Kotarbińskiego do stworzenia jednego z dwóch dekoracyjnych panneaux w holu rezydencji Bogdana i Warwary Chanenko. Małżeństwo było znane ze swojej działalności filantropijnej i kolekcjonerskiej. Bogdan Chanenko (1848-1917) był prawnikiem i przemysłowcem, który w ciągu czterdziestu lat zgromadził imponującą kolekcję sztuki obcej kupując dzieła sztuki na aukcjach w Wiedniu, Paryżu, Madrycie, Rzymie czy Florencji.
Do rezydencji Chanenków, oprócz Kobiety z dzbanem, do pary powstała jeszcze Kobieta z gołębiami (repr. obok) oraz 12 dekoracyjnych paneli i malowniczy fryz do tzw. „czerwonego salonu“.