„Znamienne dla etosu Młodej Polski zauroczenie rodzimą wsią, jej obyczajem i rytuałem, znalazło przejaw w licznych kompozycjach Czajkowskiego (Baby bronowickie, 1902; Bronowiczanka, ok. 1902). Pożegnanie Panny Młodej z Matką. Bronowice (1902) to obraz będący reminiscencją słynnego bronowickiego wesela Lucjana Rydla (...)”
(Irena Kossowska, Instytut Sztuki PAN, http://culture.pl/pl/tworca/stanislaw-czajkowski).
olej, płótno naklejone na tekturę, 45 x 35 cm,
sygn. p.g.: Stanisław Czajkowski / Bronowice 1901.
„Znamienne dla etosu Młodej Polski zauroczenie rodzimą wsią, jej obyczajem i rytuałem, znalazło przejaw w licznych kompozycjach Czajkowskiego (Baby bronowickie, 1902; Bronowiczanka, ok. 1902). Pożegnanie Panny Młodej z Matką. Bronowice (1902) to obraz będący reminiscencją słynnego bronowickiego wesela Lucjana Rydla (...)”
(Irena Kossowska, Instytut Sztuki PAN, http://culture.pl/pl/tworca/stanislaw-czajkowski).