Za opinią Wisławy Jordan
Stwierdzam, że obraz jest autentycznym dziełem Franciszka Żmurki, malarza scen kostiumowych (często o wschodnim charakterze), a przede wszystkim wizerunków kobiet - od pięknych niewinnych dziewcząt po czarujące zmysłowością dojrzałe panie. Przedstawiona do opinii praca prezentuje pierwszy z wymienionych typów kobiecych, najczęstszych w twórczości Żmurki przed 1900 rokiem. (...) Franciszek Żmurko naukę rysunku i malarstwa rozpoczął u Franciszka Tepy we Lwowie, a kontynuował w latach 1874-81 u Jana Matejki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych oraz w Wiedniu, Rzymie i w monachijskiej Akademii u A. Wagnera (1878-80). (...) Swoje prace, cieszące się uznaniem krytyki i publiczności, prezentował na licznych wystawach w kraju (w Warszawie, Krakowie, Lwowie, Wilnie, Żytomierzu) i za granicą, m.in. we Francji, Niemczech, Holandii, Anglii, a także w Chicago i San Francisco. Malował akademickie kompozycje o tematyce antycznej, alegoryczno-symbolicznej, a niekiedy historycznej i religijnej (...) Był także portrecistą i autorem bardzo popularnych "główek" i zmysłowych półaktów kobiecych. (?).

11
Franciszek ŻMURKO (1859-1910)

KOBIETA W KAPELUSZU, 1894

Olej, płótno;
67 x 46,5 cm
Sygnowany śr.d.: Fr. Żmurko 1894

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Za opinią Wisławy Jordan
Stwierdzam, że obraz jest autentycznym dziełem Franciszka Żmurki, malarza scen kostiumowych (często o wschodnim charakterze), a przede wszystkim wizerunków kobiet - od pięknych niewinnych dziewcząt po czarujące zmysłowością dojrzałe panie. Przedstawiona do opinii praca prezentuje pierwszy z wymienionych typów kobiecych, najczęstszych w twórczości Żmurki przed 1900 rokiem. (...) Franciszek Żmurko naukę rysunku i malarstwa rozpoczął u Franciszka Tepy we Lwowie, a kontynuował w latach 1874-81 u Jana Matejki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych oraz w Wiedniu, Rzymie i w monachijskiej Akademii u A. Wagnera (1878-80). (...) Swoje prace, cieszące się uznaniem krytyki i publiczności, prezentował na licznych wystawach w kraju (w Warszawie, Krakowie, Lwowie, Wilnie, Żytomierzu) i za granicą, m.in. we Francji, Niemczech, Holandii, Anglii, a także w Chicago i San Francisco. Malował akademickie kompozycje o tematyce antycznej, alegoryczno-symbolicznej, a niekiedy historycznej i religijnej (...) Był także portrecistą i autorem bardzo popularnych "główek" i zmysłowych półaktów kobiecych. (?).