Jest to jeden z szeregu szkiców postaci wykonanych przez Józefa Brandta do obrazu Odbicie jasyru (1878), stanowiącego własność Muzem Narodowego w Warszawie. Postać Kobiety w chuście została przez artystę umieszczona w centralnej partii pierwszoplanowej sceny rozbicia kosza tatarskiego podczas bitwy Koniecpolskiego pod Martynowem.
Według Agnieszki Bagińskiej, współautorki katalogu wystawy Brandta (MNW 2018), szkice przygotowawcze do Odbicia jasyru są bardziej sumaryczne i wykonane ostrą, rwącą się linią. Brak w nich płynnego modelunku charakterystycznego dla szkiców wykonanych do wcześniejszych obrazów. Dla artysty ważne było uchwycenie skomplikowanych póz wyrażających dynamikę walki.

Rysunek opisany i reprodukowany w:
– Józef Brandt 1841-1915, Muzeum Narodowe w Warszawie 2018, t. 2; redakcja naukowa E. Micke-Broniarek, dział I. Malarstwo, oprac. E. Micke-Broniarek i K. Znojewska-Prokop; s. 134, nr kat. II.235, il.;
– Józef Brandt 1841-1915, Muzeum Narodowe w Warszawie 2018, t. 3; redakcja naukowa E. Micke-Broniarek, dział II. Rysunki i akwarele, oprac. A. Bagińska; s. 124, nr kat. II.235, il.

12
Józef BRANDT (1841 Szczebrzeszyn - 1915 Radom)

KOBIETA W CHUŚCIE, 1875-1876

ołówek, papier
15,6 x 20,8 cm (w świetle passe-partout)
sygn. p.d.: JB; oznaczony l.d.: 82
Na odwrocie u góry po prawej nalepka z numerem (markerem): 81; u dołu po prawej nalepka (długopis, druk): rej. 161/18 | Muzeum Narodowe | w Warszawie.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Jest to jeden z szeregu szkiców postaci wykonanych przez Józefa Brandta do obrazu Odbicie jasyru (1878), stanowiącego własność Muzem Narodowego w Warszawie. Postać Kobiety w chuście została przez artystę umieszczona w centralnej partii pierwszoplanowej sceny rozbicia kosza tatarskiego podczas bitwy Koniecpolskiego pod Martynowem.
Według Agnieszki Bagińskiej, współautorki katalogu wystawy Brandta (MNW 2018), szkice przygotowawcze do Odbicia jasyru są bardziej sumaryczne i wykonane ostrą, rwącą się linią. Brak w nich płynnego modelunku charakterystycznego dla szkiców wykonanych do wcześniejszych obrazów. Dla artysty ważne było uchwycenie skomplikowanych póz wyrażających dynamikę walki.

Rysunek opisany i reprodukowany w:
– Józef Brandt 1841-1915, Muzeum Narodowe w Warszawie 2018, t. 2; redakcja naukowa E. Micke-Broniarek, dział I. Malarstwo, oprac. E. Micke-Broniarek i K. Znojewska-Prokop; s. 134, nr kat. II.235, il.;
– Józef Brandt 1841-1915, Muzeum Narodowe w Warszawie 2018, t. 3; redakcja naukowa E. Micke-Broniarek, dział II. Rysunki i akwarele, oprac. A. Bagińska; s. 124, nr kat. II.235, il.