Sztuka Marii Pinińskiej-Bereś to cały wachlarz środków wyrazu artystycznego, od rzeźby przez kolaż aż po efemeryczne happeningi i performance. Głównym jej tematem były wątki osobiste, cielesne, powiązane z płcią. Uznawana za prekursorkę sztuki feministycznej, autorka tworzyła wypowiedzi o kameralnym charakterze i klarownej strukturze, z wielką dbałością o formę. W kompozycjach przestrzennych eksperymentowała z rozmaitymi materiałami. Jako performerka czerpała ze swoich doświadczeń rzeźbiarskich, a przedmioty, których używała podczas akcji, często stawały się instalacjami prezentowanymi na wystawach.
W niewielkiego formatu szkicach i kolażach Marii Pinińskiej-Bereś spotykają się wszystkie kierunki twórczości, które uprawiała. Powstawały, jak sama mówiła, "mimochodem, na czymkolwiek". Prace na papierze często powiązane były z rzeźbą, a jego powtarzalnym elementem stało się kaligraficzne pismo. Niektóre dzieła to konceptualne szkice do performance’ów, stanowiące narzędzie do przemyślenia decyzji artystycznych.


Polska rzeźbiarka i performerka. W latach 1950-1956 studiowała na wydziale rzeźby ASP w Krakowie w pracowni Xawerego Dunikowskiego. Jej twórczość wpisuje się w nurt feminizmu w sztuce, rozliczający odwieczną rolę kobiety w patriarchalnym społeczeństwie. Uważała, że aby sztuka była w pełni kobieca, powinna sięgnąć do tradycyjnie przypisywanych kobietom technik. Mówiła: "Moje rzeźby były ręcznie szyte, wypychane, modelowane i pokrywane kolorem. Spełniłam postulat, abym sama mogła swoje rzeźby nosić. Przy wcześniejszych pracach odlewanych w betonie musiałam przy transportach zawsze liczyć na męską pomoc".

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

37
Maria PINIŃSKA-BEREŚ (1931 Poznań - 1999 Kraków)

"Kleingkeiten" ("Drobiazgi")

ołówek, kolaż/papier, 20,5 x 29 cm

opisany u dołu: 'Kleinigkeiten'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Sztuka Marii Pinińskiej-Bereś to cały wachlarz środków wyrazu artystycznego, od rzeźby przez kolaż aż po efemeryczne happeningi i performance. Głównym jej tematem były wątki osobiste, cielesne, powiązane z płcią. Uznawana za prekursorkę sztuki feministycznej, autorka tworzyła wypowiedzi o kameralnym charakterze i klarownej strukturze, z wielką dbałością o formę. W kompozycjach przestrzennych eksperymentowała z rozmaitymi materiałami. Jako performerka czerpała ze swoich doświadczeń rzeźbiarskich, a przedmioty, których używała podczas akcji, często stawały się instalacjami prezentowanymi na wystawach.
W niewielkiego formatu szkicach i kolażach Marii Pinińskiej-Bereś spotykają się wszystkie kierunki twórczości, które uprawiała. Powstawały, jak sama mówiła, "mimochodem, na czymkolwiek". Prace na papierze często powiązane były z rzeźbą, a jego powtarzalnym elementem stało się kaligraficzne pismo. Niektóre dzieła to konceptualne szkice do performance’ów, stanowiące narzędzie do przemyślenia decyzji artystycznych.


Polska rzeźbiarka i performerka. W latach 1950-1956 studiowała na wydziale rzeźby ASP w Krakowie w pracowni Xawerego Dunikowskiego. Jej twórczość wpisuje się w nurt feminizmu w sztuce, rozliczający odwieczną rolę kobiety w patriarchalnym społeczeństwie. Uważała, że aby sztuka była w pełni kobieca, powinna sięgnąć do tradycyjnie przypisywanych kobietom technik. Mówiła: "Moje rzeźby były ręcznie szyte, wypychane, modelowane i pokrywane kolorem. Spełniłam postulat, abym sama mogła swoje rzeźby nosić. Przy wcześniejszych pracach odlewanych w betonie musiałam przy transportach zawsze liczyć na męską pomoc".

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.