POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna

Tematem obrazów Teresy Pągowskiej prawie zawsze jest człowiek. "Uważam, że poprzez człowieka można pokazać najwięcej, jeżeli chodzi o treści. Jeśli w moim obrazie są namalowane przedmioty, mają na celu dookreślenie postaci. Nie przedstawiają siebie. Istnieją w tle. I to też ma pomagać postaci". (Teresa Pągowska [w:] Zbigniew Taranienko. Dialogi o sztuce. PIW, ASP w Warszawie, Warszawa 2004,s.104) W prezentowanym obrazie mamy fragment postaci jakby zatrzymany w kadrze, bez zbędnych elementów. Kształty nóg zarysowane delikatnie dookreślone zostały subtelnym kolorem. Jak mówiła Teresa Pągowska: " Odchodzę od zbyt dokładnego opowiadania. Mimo, że w obrazie znajduje się czasem jakiś bardzo konkretny fragment, jest on raczej aluzją niż bezpośrednim ukazaniem ciała. Wydaje mi się ,że dzięki temu przedstawiona przeze mnie opowieść zawiera więcej pola dla wyobraźni".(Teresa Pągowska,ibidem,s.104) Swoją twórczość artystka podsumowuje w następujący sposób:" Trzeba dużo wiedzieć, by dużo odrzucać, poprzez eliminację zyskiwać bogactwo, a skrót formalny ma służyć jasności wypowiedzi i zwiększać siłę obrazu. Ciągle szukać własnego " ja " i walczyć z tym szczęściem, którym jest malowanie." (Cyt.za: Słownik malarzy polskich t.2, Arkady, Warszawa,2001, s.271)

08
Teresa PĄGOWSKA (1926 Warszawa - 2007 Warszawa)

Kiksa, 1978

akryl, tempera/płótno, 145 x 130 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrocie: T. Pągowska, Kiksa, 1978

Zobacz katalog

Antiqua et Moderna

Aukcja Sztuki Współczesnej

09.12.2024

19:00

Cena wywoławcza: 270 000 zł
Estymacja: 320 000 - 380 000 zł
Zaloguj się, aby wysłać zgłoszenie

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna

Tematem obrazów Teresy Pągowskiej prawie zawsze jest człowiek. "Uważam, że poprzez człowieka można pokazać najwięcej, jeżeli chodzi o treści. Jeśli w moim obrazie są namalowane przedmioty, mają na celu dookreślenie postaci. Nie przedstawiają siebie. Istnieją w tle. I to też ma pomagać postaci". (Teresa Pągowska [w:] Zbigniew Taranienko. Dialogi o sztuce. PIW, ASP w Warszawie, Warszawa 2004,s.104) W prezentowanym obrazie mamy fragment postaci jakby zatrzymany w kadrze, bez zbędnych elementów. Kształty nóg zarysowane delikatnie dookreślone zostały subtelnym kolorem. Jak mówiła Teresa Pągowska: " Odchodzę od zbyt dokładnego opowiadania. Mimo, że w obrazie znajduje się czasem jakiś bardzo konkretny fragment, jest on raczej aluzją niż bezpośrednim ukazaniem ciała. Wydaje mi się ,że dzięki temu przedstawiona przeze mnie opowieść zawiera więcej pola dla wyobraźni".(Teresa Pągowska,ibidem,s.104) Swoją twórczość artystka podsumowuje w następujący sposób:" Trzeba dużo wiedzieć, by dużo odrzucać, poprzez eliminację zyskiwać bogactwo, a skrót formalny ma służyć jasności wypowiedzi i zwiększać siłę obrazu. Ciągle szukać własnego " ja " i walczyć z tym szczęściem, którym jest malowanie." (Cyt.za: Słownik malarzy polskich t.2, Arkady, Warszawa,2001, s.271)