W latach 1934-39 studiował malarstwo w krakowskiej ASP pod kierunkiem W. Jarockiego i J. Pieńkowskiego oraz scenografię u K. Frycza. Podczas okupacji prowadził w Krakowie Teatr Konspiracyjny. W 1947 roku przebywał na rocznym stypendium w Paryżu; od 1957 r. związany był z awangardową drugą Grupą Krakowską. Był animatorem i współtwórcą eksperymentalnego teatru Cricot 2, powstałego w 1955 roku. Od połowy lat 50. uprawiał malarstwo informel - spontaniczne, nieskrępowane estetyką. Liczne cykle malarstwa Kantora z lat 70. i 80. wykazują silny związek z jego równoczesną działalnością teatralną, np. w czasie pracy nad spektaklem "Umarła Klasa" powstała seria kompozycji pod tym samym tytułem. W okresie późniejszym artysta poświęcił się głównie teatrowi, zaś do malarstwa powrócił w ostatnich latach życia.

305
Tadeusz KANTOR (1915 Wielopole Skrzyńskie - 1990 Kraków)

Kazimierz Mikulski w spektaklu Umarła Klasa, 1975 r.

technika mieszana (farby olejne, flamaster, collage), papier, 29 × 20 cm
sygn. i dat l. d.: T. Kantor / 1975 (zapis w pieczęci)
u dołu `La classe morte`


Estymacja: 25 000 - 27 000 zł

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W latach 1934-39 studiował malarstwo w krakowskiej ASP pod kierunkiem W. Jarockiego i J. Pieńkowskiego oraz scenografię u K. Frycza. Podczas okupacji prowadził w Krakowie Teatr Konspiracyjny. W 1947 roku przebywał na rocznym stypendium w Paryżu; od 1957 r. związany był z awangardową drugą Grupą Krakowską. Był animatorem i współtwórcą eksperymentalnego teatru Cricot 2, powstałego w 1955 roku. Od połowy lat 50. uprawiał malarstwo informel - spontaniczne, nieskrępowane estetyką. Liczne cykle malarstwa Kantora z lat 70. i 80. wykazują silny związek z jego równoczesną działalnością teatralną, np. w czasie pracy nad spektaklem "Umarła Klasa" powstała seria kompozycji pod tym samym tytułem. W okresie późniejszym artysta poświęcił się głównie teatrowi, zaś do malarstwa powrócił w ostatnich latach życia.