Motywy kaukaskie pojawiały się w obrazach Wierusza-Kowalskiego głównie w latach 1880-1885. Artysta, który podobnie jak i inni malarze monachijscy zafascynowany był egzotyką tematu i „romantyczną“ aurą opowieści o Immamie Szamilu i walkach ludów Kaukazu o niepodległość. Artystę zainspirowały zapewne częste wizyty w pracowni Józefa Brandta, posiadającego bogatą kolekcję rysunków i przedmiotów ze spuścizny Theodora Horschelta (1829-1871), niemieckiego malarza, który wsławił się malując motywy kaukaskie. W przeciwieństwie do artystów polskich, Horschelt był w południowej Rosji, gdzie z autopsji szkicował i malował mieszkańców gór Kaukazu. Zebrał bogate zbiory (broń, kostiumy, sprzęty itp.), których część – wraz z fotografiami i wielką liczbą rysunków – pozyskał do swej kolekcji Józef Brandt, i które służyły jako „rekwizyty“ przy malowaniu obrazów, nie tylko samemu Brandtowi, ale również jego uczniom.

Wierusz często malował czerkieskich jeźdźców, przemierzających górskie bezdroża. W roku 1880 na Salonie paryskim wystawił inny Kaukaski zwiad i Górali kaukaskich, podobny obraz pt. Czerkiesi w 1892 pokazał także w warszawskim TZSP.

Obraz opisany i reprodukowany w:
– H.P. Bühler, Jäger, Kosaken und polnische Reiter. Josef von Brandt Alfred von Wierusz-Kowalski, Franz Roubaud und der Münchner Polenkreis, Hildesheim- Zürich-New York 1993, il. 121 na s. 123 (Kaukasische Auklärung);
– H. P. Bühler, Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni, Warszawa 1998, il. 121 na s. 119 (Kaukaski zwiad).

10
Alfred WIERUSZ-KOWALSKI (1849 Suwałki - 1915 Monachium)

KAUKASKI ZWIAD, 1880

olej, płótno
61 cm x 101 cm
sygn. p.d.: A. Wierusz-Kowalski
na odwrocie na ramie nalepka londyńskiej firmy William & Son (druk, maszynopis): WILLIAM & SON | (R. G. WILLIAMS & J. R. WILLIAMS) | 2 GRAFTON STREET LONDON W1X 3LB | ARTIST Alfred Von Kowalski-Wierusz | TITLE “Horsemen Resting in a Montainous | Landscape“| Number 25640 | OLD & MODERN MASTERS

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Motywy kaukaskie pojawiały się w obrazach Wierusza-Kowalskiego głównie w latach 1880-1885. Artysta, który podobnie jak i inni malarze monachijscy zafascynowany był egzotyką tematu i „romantyczną“ aurą opowieści o Immamie Szamilu i walkach ludów Kaukazu o niepodległość. Artystę zainspirowały zapewne częste wizyty w pracowni Józefa Brandta, posiadającego bogatą kolekcję rysunków i przedmiotów ze spuścizny Theodora Horschelta (1829-1871), niemieckiego malarza, który wsławił się malując motywy kaukaskie. W przeciwieństwie do artystów polskich, Horschelt był w południowej Rosji, gdzie z autopsji szkicował i malował mieszkańców gór Kaukazu. Zebrał bogate zbiory (broń, kostiumy, sprzęty itp.), których część – wraz z fotografiami i wielką liczbą rysunków – pozyskał do swej kolekcji Józef Brandt, i które służyły jako „rekwizyty“ przy malowaniu obrazów, nie tylko samemu Brandtowi, ale również jego uczniom.

Wierusz często malował czerkieskich jeźdźców, przemierzających górskie bezdroża. W roku 1880 na Salonie paryskim wystawił inny Kaukaski zwiad i Górali kaukaskich, podobny obraz pt. Czerkiesi w 1892 pokazał także w warszawskim TZSP.

Obraz opisany i reprodukowany w:
– H.P. Bühler, Jäger, Kosaken und polnische Reiter. Josef von Brandt Alfred von Wierusz-Kowalski, Franz Roubaud und der Münchner Polenkreis, Hildesheim- Zürich-New York 1993, il. 121 na s. 123 (Kaukasische Auklärung);
– H. P. Bühler, Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni, Warszawa 1998, il. 121 na s. 119 (Kaukaski zwiad).