Proweniencja: krąg Rodziny artystki.

Obraz wystawiany:
– V Salon Zimowy, Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa 1935, poz. kat. 17 [Notre Dame].

Wzmiankowany:
– Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, Hanna Rudzka Cybis, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Kraków 2007, s. 166;
– Helena Blum, Hanna Rudzka-Cybisowa, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1975, s. 22.


Oferowany obraz, znajdujący się do tej pory w kolekcji rodzinnej, powstał w ważnym dla Hanny Rudzkiej-Cybisowej monemcie twórczości, kiedy młoda artystka osiągnęła pełną dojrzałość. Pisała o tym Helena Blum: Artystka zerwała z utrwaleniem zmienności wrażeń barwnych i świetlnych. Monumentalność wrażeń, tak charakterystyczna dla impresjonisty, stała się jej obca; zmierza odtąd do stałości, do trwałości,w przedstawieniu wybranego motywu. Najbardziej znamienne obrazy podbudowujace przewrót w malarstwie Hanny Rudzkiej to: W ogrodzie, Pont-Neuf, Notre-Dame w Paryżu, wszystkie z lat 1932-1933. Obrazy te są wypowiedzią artystki w pełni dojrzałej o wykrystalizowanej postawie twórczej (Helena Blum, Hanna Rudzka-Cybisowa..., s. 22).

68
Hanna RUDZKA-CYBISOWA (1897 Mława - 1988 Kraków)

KATEDRA NOTRE-DAME W PARYŻU, 1932-1933

olej, płótno, 50,5 x 61,3 cm; sygn. p.d.: H. Rudzka C.
na odwr. trzy nalepki (druk, atrament, oł., maszynopis):
– częściowo zdarta: INSTYTUT PROPAGANDY SZTUKI | Autor Hanna (...) isowa | Tytuł dzieła (...) | Rodzaj (...) | Podpis autora (...) Cybis | Kartkę tę należy przy-| kleić na eksponacie; poniżej dopisek: Notre Dame – Paryż;
– 20 Notre Dame Paryż | przed 934 | ol. pł.: 50 X 61 | sygn. H. Rudzka C.; – Wł.: J. Rudzki Warszawa
na poprzecznej listwie krosna: Jerzy Rudzki (...); 15; 29 eis | oraz papierowa nalepka z nr: 111
na ramie: Własność M.J. Rudzccy | Warszawa (...) Bronisław Gniazdowski | nazwa obrazu „Martwa natura“ | olej

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Proweniencja: krąg Rodziny artystki.

Obraz wystawiany:
– V Salon Zimowy, Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa 1935, poz. kat. 17 [Notre Dame].

Wzmiankowany:
– Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, Hanna Rudzka Cybis, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Kraków 2007, s. 166;
– Helena Blum, Hanna Rudzka-Cybisowa, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1975, s. 22.


Oferowany obraz, znajdujący się do tej pory w kolekcji rodzinnej, powstał w ważnym dla Hanny Rudzkiej-Cybisowej monemcie twórczości, kiedy młoda artystka osiągnęła pełną dojrzałość. Pisała o tym Helena Blum: Artystka zerwała z utrwaleniem zmienności wrażeń barwnych i świetlnych. Monumentalność wrażeń, tak charakterystyczna dla impresjonisty, stała się jej obca; zmierza odtąd do stałości, do trwałości,w przedstawieniu wybranego motywu. Najbardziej znamienne obrazy podbudowujace przewrót w malarstwie Hanny Rudzkiej to: W ogrodzie, Pont-Neuf, Notre-Dame w Paryżu, wszystkie z lat 1932-1933. Obrazy te są wypowiedzią artystki w pełni dojrzałej o wykrystalizowanej postawie twórczej (Helena Blum, Hanna Rudzka-Cybisowa..., s. 22).