Podczas pobytu w Mińsku Mazowieckim we wrześniu 1927 roku Wojciech Kossak stworzył szkice malarskie Kasztanki - ukochanej klaczy Józefa Piłsudskiego. Wtedy to powstały szkice ukazujące samą głowę klaczy oraz całopostaciowe przedstawienia zwierzęcia, do których należy prezentowana praca. Studia te artysta wykorzystał do powstałego w 1928 roku konnego portretu Marszałka. O pracach nad szkicami Kasztanki artysta tak wspominał w liście do żony: Wcale nie taka ostatnia ta staruszka Kasztanka, a te studia to będzie kopalnia złota. (...) Zaczynam się do tego portretu palić, może być morowy.
(Wojciech Kossak, Listy do żony i przyjaciół (1883-1942), oprac.K. Olszański), T. II, lata 1908-1942, Kraków 1985, s. 406.
olej, płyta, 37 × 48 cm w świetle oprawy
sygn. dat i opisany l. d.: "Kasztanka"/ Wojciech Kossak/1927
Podczas pobytu w Mińsku Mazowieckim we wrześniu 1927 roku Wojciech Kossak stworzył szkice malarskie Kasztanki - ukochanej klaczy Józefa Piłsudskiego. Wtedy to powstały szkice ukazujące samą głowę klaczy oraz całopostaciowe przedstawienia zwierzęcia, do których należy prezentowana praca. Studia te artysta wykorzystał do powstałego w 1928 roku konnego portretu Marszałka. O pracach nad szkicami Kasztanki artysta tak wspominał w liście do żony: Wcale nie taka ostatnia ta staruszka Kasztanka, a te studia to będzie kopalnia złota. (...) Zaczynam się do tego portretu palić, może być morowy.
(Wojciech Kossak, Listy do żony i przyjaciół (1883-1942), oprac.K. Olszański), T. II, lata 1908-1942, Kraków 1985, s. 406.