Margit Anna, urodzona jako Margit Sichermann 23 grudnia 1913 r. w Borocie na Węgrzech, jest węgierską malarką. Studiowała pod okiem Béli Czóbela w Akademii Sztuk Pięknych w Budapeszcie, po czym kontynuowała naukę w Paryżu, gdzie miała styczność ze szkołami modernistycznymi i mistrzami europejskimi. Silnie zaangażowana w ówczesną scenę artystyczną, była jedną ze współzałożycielek Węgierskiej Szkoły Europejskiej (1945), awangardowego kolektywu, który promował artystyczne eksperymenty. W jego twórczości odzwierciedla się humanistyczna wizja, w której przedstawienie ludzkiego ciała, często interpretowane za pomocą portretów i scen z codziennego życia, przeplata się z ekspresyjnymi i silnymi kompozycjami. W 1950 roku przeprowadziła się do Paryża, gdzie zetknęła się z wieloma znanymi artystami, m.in. z Markiem Chagallem, którego wpływ na jej twórczość jest niezaprzeczalny. Jego prace cechuje silny wymiar symboliczny, gdyż podejmują tematy tożsamości, pamięci i kondycji ludzkiej. W trakcie swojej kariery brała udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych, głównie na Węgrzech i za granicą. Jego twórczość często wiąże się z wyrażaniem surowych ludzkich emocji, obrazowaniem bólu, radości i kruchości istnienia. Jej dzieła znajdują się w zbiorach publicznych i prywatnych, a dziś uznaje się ją za ważną postać sztuki węgierskiej XX wieku. Margit Anna zmarła w Budapeszcie 3 czerwca 1991 r., pozostawiając po sobie znaczący dorobek artystyczny, który do dziś wywiera wpływ na scenę sztuki współczesnej. Bibliografia: Lorand Hegyi, Anna Margit, 1985, KunstBetrieb, reprodukcja w kolorze pod numerem 1.
Tempera na papierze
64 x 66 cm
Sygn. p.d.: „Anna Margit 934”
Margit Anna, urodzona jako Margit Sichermann 23 grudnia 1913 r. w Borocie na Węgrzech, jest węgierską malarką. Studiowała pod okiem Béli Czóbela w Akademii Sztuk Pięknych w Budapeszcie, po czym kontynuowała naukę w Paryżu, gdzie miała styczność ze szkołami modernistycznymi i mistrzami europejskimi. Silnie zaangażowana w ówczesną scenę artystyczną, była jedną ze współzałożycielek Węgierskiej Szkoły Europejskiej (1945), awangardowego kolektywu, który promował artystyczne eksperymenty. W jego twórczości odzwierciedla się humanistyczna wizja, w której przedstawienie ludzkiego ciała, często interpretowane za pomocą portretów i scen z codziennego życia, przeplata się z ekspresyjnymi i silnymi kompozycjami. W 1950 roku przeprowadziła się do Paryża, gdzie zetknęła się z wieloma znanymi artystami, m.in. z Markiem Chagallem, którego wpływ na jej twórczość jest niezaprzeczalny. Jego prace cechuje silny wymiar symboliczny, gdyż podejmują tematy tożsamości, pamięci i kondycji ludzkiej. W trakcie swojej kariery brała udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych, głównie na Węgrzech i za granicą. Jego twórczość często wiąże się z wyrażaniem surowych ludzkich emocji, obrazowaniem bólu, radości i kruchości istnienia. Jej dzieła znajdują się w zbiorach publicznych i prywatnych, a dziś uznaje się ją za ważną postać sztuki węgierskiej XX wieku. Margit Anna zmarła w Budapeszcie 3 czerwca 1991 r., pozostawiając po sobie znaczący dorobek artystyczny, który do dziś wywiera wpływ na scenę sztuki współczesnej. Bibliografia: Lorand Hegyi, Anna Margit, 1985, KunstBetrieb, reprodukcja w kolorze pod numerem 1.