Malarz, uznany za kronikarza polsko-żydowskiego życia z czasów ostatnich lat Rosji carskiej, w swej twórczości często nawiązywał do tematyki pogromów, malował sceny związane z tradycją żydowską i obrazy o tematyce społecznej. Prezentowany obraz, tematycznie wpisujący się w nurt związany z tradycyjnymi żydowskimi obrzędami "przedstawia obrzęd kaparot związany ze świętem Jom Kipur (Dzień Pojednania). Słowo `kaparot` oznacza w języku hebrajskim `pokutę`, `odkupienie`, `przebaczenie`. Przed świętem Jom Kipur zarzynano ptaka (kurę lub koguta), wierząc, że złożona z niego ofiara będzie stanowić odkupienie win i grzechów. (...) Obraz malowany jest w sposób charakterystyczny dla Minkowskiego. Szczegóły kompozycji oddane są dość precyzyjnie, plamy kolorystyczne są wyraźnie rozgraniczone. Charakterystyczna jest dla Minkowskiego również tonacja kolorystyczna obrazu, dość ciemna, z obecną dużą plamą ulubionego przez artystę fioletu." (z ekspertyzy dr Nataszy Styrny).
olej, płótno,
74 x 62 cm
sygn. l.d.: M. Minkowski
Ekspertyza dr Nataszy Styrny.
Malarz, uznany za kronikarza polsko-żydowskiego życia z czasów ostatnich lat Rosji carskiej, w swej twórczości często nawiązywał do tematyki pogromów, malował sceny związane z tradycją żydowską i obrazy o tematyce społecznej. Prezentowany obraz, tematycznie wpisujący się w nurt związany z tradycyjnymi żydowskimi obrzędami "przedstawia obrzęd kaparot związany ze świętem Jom Kipur (Dzień Pojednania). Słowo `kaparot` oznacza w języku hebrajskim `pokutę`, `odkupienie`, `przebaczenie`. Przed świętem Jom Kipur zarzynano ptaka (kurę lub koguta), wierząc, że złożona z niego ofiara będzie stanowić odkupienie win i grzechów. (...) Obraz malowany jest w sposób charakterystyczny dla Minkowskiego. Szczegóły kompozycji oddane są dość precyzyjnie, plamy kolorystyczne są wyraźnie rozgraniczone. Charakterystyczna jest dla Minkowskiego również tonacja kolorystyczna obrazu, dość ciemna, z obecną dużą plamą ulubionego przez artystę fioletu." (z ekspertyzy dr Nataszy Styrny).