Bormes - miejscowość na Lazurowym Wybrzeżu, gdzie artysta miał jedną z pracowni.
Malarz i grafik francuski pochodzenia polskiego. Kształcił się u pejzażysty Mikołaja Muraszki w Kijowie, Szkole Sztuk Pięknych w Odessie, od r. 1890 w warszawskiej Klasie Rysunkowej Wojciecha Gersona. W 1891 przyjechał do Paryża i pozostał na stałe we Francji. Gabriela Zapolska - wraz z Marią Skłodowską-Curie były kolekcjonerkami jego twórczości - wprowadziła go w krąg awangardy postimpresjonistycznej (Paul Sérusier, Henri de Toulouse-Lautrec, Paul Signac, Camille Pissarro). Ten ostatni uczył go akwaforty; Peské w tej technice uznawany jest za mistrza. Wiele wystawiał we Francji, głównie pejzaże - nazywano go "poetą drzew". Obrazy w muzeach Paryża, Genewy, w Musée de Collioure Fonds Peské.
akwaforta, sucha igła 29,5 x 39,5 cm,
sygnowana ołówkiem pod płytą (p.d.) "Jean Peské" i l.d. "tire a 20" - [20 odbitek].
Reprodukowana: Miłośnicy grafiki i ich kolekcje w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 2005.
Wielka rzadkość na rynku antykwarycznym!
Bormes - miejscowość na Lazurowym Wybrzeżu, gdzie artysta miał jedną z pracowni.
Malarz i grafik francuski pochodzenia polskiego. Kształcił się u pejzażysty Mikołaja Muraszki w Kijowie, Szkole Sztuk Pięknych w Odessie, od r. 1890 w warszawskiej Klasie Rysunkowej Wojciecha Gersona. W 1891 przyjechał do Paryża i pozostał na stałe we Francji. Gabriela Zapolska - wraz z Marią Skłodowską-Curie były kolekcjonerkami jego twórczości - wprowadziła go w krąg awangardy postimpresjonistycznej (Paul Sérusier, Henri de Toulouse-Lautrec, Paul Signac, Camille Pissarro). Ten ostatni uczył go akwaforty; Peské w tej technice uznawany jest za mistrza. Wiele wystawiał we Francji, głównie pejzaże - nazywano go "poetą drzew". Obrazy w muzeach Paryża, Genewy, w Musée de Collioure Fonds Peské.