W latach 1917-1922, będąc związanym z ugrupowaniem Formistów, Tymon Niesiołowski wielokrotnie podejmował w swej twórczośći motyw kąpiących się kobiet. Zarówno temat, jak i często powtarzająca się kompozycja tych prac, zdradzają fascynację malarstwem Paula Cezanne’a, z którym artysta zapoznał się podczas pobytu w Paryżu w 1907 roku. Pierwsza znana praca Niesiołowskiego o tej tematyce, publikowana w piśmie "Maski", to zaginiony rysunek "Kobiety" z 1918 roku. Nie można wykluczyć, że wystawiony na aukcji obraz jest tożsamy z którymś z nieznanych malowideł artysty, prezentowanych na wystawach w 1919 r. - "Kąpiącymi się kobietami" (pierwsza wystawa Formistów w Warszawie), bądź "Kobietami nad wodą" (TPSP, Kraków).
Obraz "Kąpiące się" jest wyjątkowym dziełem na rynku antykwarycznym, porównywalnym w swej klasie do słynnego malowidła "W kąpieli" z roku 1919, należącego do zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie.
olej, płótno dublowane, 64 x 78 cm w świetle passe-partout;
sygn. p. d.: Tymon;
W latach 1917-1922, będąc związanym z ugrupowaniem Formistów, Tymon Niesiołowski wielokrotnie podejmował w swej twórczośći motyw kąpiących się kobiet. Zarówno temat, jak i często powtarzająca się kompozycja tych prac, zdradzają fascynację malarstwem Paula Cezanne’a, z którym artysta zapoznał się podczas pobytu w Paryżu w 1907 roku. Pierwsza znana praca Niesiołowskiego o tej tematyce, publikowana w piśmie "Maski", to zaginiony rysunek "Kobiety" z 1918 roku. Nie można wykluczyć, że wystawiony na aukcji obraz jest tożsamy z którymś z nieznanych malowideł artysty, prezentowanych na wystawach w 1919 r. - "Kąpiącymi się kobietami" (pierwsza wystawa Formistów w Warszawie), bądź "Kobietami nad wodą" (TPSP, Kraków).
Obraz "Kąpiące się" jest wyjątkowym dziełem na rynku antykwarycznym, porównywalnym w swej klasie do słynnego malowidła "W kąpieli" z roku 1919, należącego do zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie.