Proweniencja:
kolekcja prywatna, Polska

Nastrojowy pejzaż z motywem zachodzącego słońca i migocącej w odbiciu wody roślinności, to wyjątkowo dekoracyjna kompozycja krajobrazowa malarza. Kaczki unoszące się nad rozlewiskiem ożywiają leśną scenerię dzieła. Cechy kompozycji nawiązują do drugiego okresu twórczości artysty, w którym chętnie podejmował tematykę pejzażową. Warto zwrócić uwagę na okazały format dzieła i bogactwo kolorystycznych niuansów. Doskonałość warsztatu i realizm przedstawienia charakterystyczny dla artysty, zyskiwał uznanie nie tylko wśród kolekcjonerów, ale i w świecie artystycznym, czego dowodem były współprace Gorstkina-Wywiórskiego przy tworzeniu panoram, i to właśnie w partiach pejzażowych (np. „Przejście przez Berezynę” czy „Bitwa pod piramidami”). Jak na artystę wywodzącego się z kręgu monachijczyków przystało, w jego twórczości znajdziemy także sceny rodzajowe, z polowań czy postaci czerkiesów, w czym widać wpływ nauczycieli młodego malarza - m. in. Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego.

13
Michał GORSTKIN-WYWIÓRSKI (1861 Warszawa - 1926 Berlin)

Kaczki nad wodą

olej, płótno; 70,5 x 100 cm;
sygn. p. d.: M.G. Wywiórski;
na odwrocie pieczęć galeryjna

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Proweniencja:
kolekcja prywatna, Polska

Nastrojowy pejzaż z motywem zachodzącego słońca i migocącej w odbiciu wody roślinności, to wyjątkowo dekoracyjna kompozycja krajobrazowa malarza. Kaczki unoszące się nad rozlewiskiem ożywiają leśną scenerię dzieła. Cechy kompozycji nawiązują do drugiego okresu twórczości artysty, w którym chętnie podejmował tematykę pejzażową. Warto zwrócić uwagę na okazały format dzieła i bogactwo kolorystycznych niuansów. Doskonałość warsztatu i realizm przedstawienia charakterystyczny dla artysty, zyskiwał uznanie nie tylko wśród kolekcjonerów, ale i w świecie artystycznym, czego dowodem były współprace Gorstkina-Wywiórskiego przy tworzeniu panoram, i to właśnie w partiach pejzażowych (np. „Przejście przez Berezynę” czy „Bitwa pod piramidami”). Jak na artystę wywodzącego się z kręgu monachijczyków przystało, w jego twórczości znajdziemy także sceny rodzajowe, z polowań czy postaci czerkiesów, w czym widać wpływ nauczycieli młodego malarza - m. in. Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego.