W związku z setną rocznicą urodzenia Juliusza Słowackiego, która przypadała na rok 1909, Szymanowski stworzył jego rzeźbę, powtórzoną w różnych odlewach. W katalogu wystawy "Wacław Szymanowski 1859-1930" (Muzeum Narodowe w Warszawie 1981) Hanna Kotkowska-Bareja podała, że Komitet obchodów setnej rocznicy urodzin Juliusza Słowackiego we Lwowie wydał co najmniej sześć egzemplarzy w brązie oraz inne w nieznanym materiale i formie. Inne znane odlewy tej rzeźby: 1) gips, 40,5 x 41 x 24, Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego; 2) gips, 39 x 41 x 22, Muzeum Narodowe w Warszawie. W 1909 odlano w Paryżu pomnik, który odsłonięto w 1910 w kościele w Krzemieńcu na Wołyniu.
Gips;
wym.: 39 x 41 x 22 cm;
sygn. z tyłu na cokole, od prawej: W. Szymanowski; z przodu na cokole napis ŻEBY TEŻ JEDNA PIERŚ BYŁA ZROBIONA / NIE PODŁUG MIARY KRAWCA LECZ FIDIASZA! / ŻEBY TEŻ JEDNA PIERŚ JAK PIERŚ MEMNONA / ŻEBY TEŻ JEDNA! / BENIOWSKI PIEŚŃ III.
W związku z setną rocznicą urodzenia Juliusza Słowackiego, która przypadała na rok 1909, Szymanowski stworzył jego rzeźbę, powtórzoną w różnych odlewach. W katalogu wystawy "Wacław Szymanowski 1859-1930" (Muzeum Narodowe w Warszawie 1981) Hanna Kotkowska-Bareja podała, że Komitet obchodów setnej rocznicy urodzin Juliusza Słowackiego we Lwowie wydał co najmniej sześć egzemplarzy w brązie oraz inne w nieznanym materiale i formie. Inne znane odlewy tej rzeźby: 1) gips, 40,5 x 41 x 24, Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego; 2) gips, 39 x 41 x 22, Muzeum Narodowe w Warszawie. W 1909 odlano w Paryżu pomnik, który odsłonięto w 1910 w kościele w Krzemieńcu na Wołyniu.