Wystawiany - Wybór dzieł sztuki polskiej i z Polską związanych ze zbiorówFundacji imienia Ciechanowieckich, Zamek Królewski wWarszawie, październik - grudzień 1989.
Literatura - Wybór dzieł sztuki polskiej i z Polską związanych ze zbiorówFundacji imienia Ciechanowieckich, katalog wystawy, Warszawa1989, poz. kat. 21, il. 7 (reprodukcja)
Bracia Rawiczowie wywodzili się z warszawskiej rodziny bankierskiej. Byli synami Aleksandra Jana Rawicza i Marianny Anny z Gutmanów. Ich ojciec należał do ówczesnej elity finansowej miasta, był starszym Giełdy warszawskiej, radcą handlowym Banku Polskiego, sędzią Trybunału Handlowego. Nabył majątek Grochów (pow. węgrowski) na Podlasiu, który stał się siedzibą rodziny. Karierę finansową ojca kontynuował starszy syn Józef (1829-1901), współwłaściciel domu bankierskiego "A. Rawicz i Ska", współzałożyciel Banku Handlowego, od 1876 r. konsul USA w Warszawie. Jego brat Władysław (1832-1863) ukończył Akademię Rolniczą w Hohenheimie pod Stuttgartem i w 1853 r. osiadł w dobrach rodzinnych, doprowadzając je do stanu kwitnącego. Zaangażowany w działalność patriotyczną po wybuchu powstania styczniowego, zginął w 1863 r. jako naczelnik cywilny woj. podlaskiego. Obaj Rawiczowie lubili konie. Józef, zamiłowany sportowiec, uprawiał po amatorsku różne dyscypliny sportu, należał do towarzystw sportowych, bywał sędzią w zawodach. Zginął w wyniku upadku z konia. Władysław zaprowadził hodowlę koni w swoim majątku ziemskim. I to właśnie pejzaż z Grochowa mógł być tłem dla portretu konnego braci, który powstał zapewne w latach 1861-63. Juliusz Kossak po powrocie z Paryża pod koniec 1860 r. zamieszkał w Warszawie i powoli wrastał w miejscowe środowisko, związał się z "Tygodnikiem Ilustrowanym". Z pewnością zetknął się z rodziną Rawiczów, należącą do warszawskiej elity finansowej i towarzyskiej. Rozmiłowany w życiu wsi polskiej, przedstawił ich w scenerii typowej dla portretów ziemiaństwa - podczas konnej przejażdżki, z psami, upolowanym szarakiem, na tle dworu.
Por.: Portret konny Władysława Rawicza, akwarela, papier, 50 x 66 cm, MNW [w:] K. Olszański, Juliusz Kossak, Ossolineum 1988, poz. kat. 242, il.; K. Olszański, Juliusz Kossak, Kraków 2000, s. 98, il. 183.
Olej na płótnie 73,5 x 110,5 cm
Sygnowany p.d. - "Juliusz Kossak"
Wystawiany - Wybór dzieł sztuki polskiej i z Polską związanych ze zbiorówFundacji imienia Ciechanowieckich, Zamek Królewski wWarszawie, październik - grudzień 1989.
Literatura - Wybór dzieł sztuki polskiej i z Polską związanych ze zbiorówFundacji imienia Ciechanowieckich, katalog wystawy, Warszawa1989, poz. kat. 21, il. 7 (reprodukcja)
Bracia Rawiczowie wywodzili się z warszawskiej rodziny bankierskiej. Byli synami Aleksandra Jana Rawicza i Marianny Anny z Gutmanów. Ich ojciec należał do ówczesnej elity finansowej miasta, był starszym Giełdy warszawskiej, radcą handlowym Banku Polskiego, sędzią Trybunału Handlowego. Nabył majątek Grochów (pow. węgrowski) na Podlasiu, który stał się siedzibą rodziny. Karierę finansową ojca kontynuował starszy syn Józef (1829-1901), współwłaściciel domu bankierskiego "A. Rawicz i Ska", współzałożyciel Banku Handlowego, od 1876 r. konsul USA w Warszawie. Jego brat Władysław (1832-1863) ukończył Akademię Rolniczą w Hohenheimie pod Stuttgartem i w 1853 r. osiadł w dobrach rodzinnych, doprowadzając je do stanu kwitnącego. Zaangażowany w działalność patriotyczną po wybuchu powstania styczniowego, zginął w 1863 r. jako naczelnik cywilny woj. podlaskiego. Obaj Rawiczowie lubili konie. Józef, zamiłowany sportowiec, uprawiał po amatorsku różne dyscypliny sportu, należał do towarzystw sportowych, bywał sędzią w zawodach. Zginął w wyniku upadku z konia. Władysław zaprowadził hodowlę koni w swoim majątku ziemskim. I to właśnie pejzaż z Grochowa mógł być tłem dla portretu konnego braci, który powstał zapewne w latach 1861-63. Juliusz Kossak po powrocie z Paryża pod koniec 1860 r. zamieszkał w Warszawie i powoli wrastał w miejscowe środowisko, związał się z "Tygodnikiem Ilustrowanym". Z pewnością zetknął się z rodziną Rawiczów, należącą do warszawskiej elity finansowej i towarzyskiej. Rozmiłowany w życiu wsi polskiej, przedstawił ich w scenerii typowej dla portretów ziemiaństwa - podczas konnej przejażdżki, z psami, upolowanym szarakiem, na tle dworu.
Por.: Portret konny Władysława Rawicza, akwarela, papier, 50 x 66 cm, MNW [w:] K. Olszański, Juliusz Kossak, Ossolineum 1988, poz. kat. 242, il.; K. Olszański, Juliusz Kossak, Kraków 2000, s. 98, il. 183.