Rozległa przestrzeń krakowskich Błoń emanuje melancholijnym nastrojem schyłku i przemijania. Wyciszona kolorystyka koresponduje z uspokojeniem natury przed nadchodzącą zimą. Pastuszkowie rozpalili ognisko, aby ogrzać się przy ostatnim wypasie krów. Kłęby dymu unoszą się, przesłaniając widoczny w oddali bastion fortyfikacji zwieńczony charakterystycznym stożkiem Kopca Tadeusza Kościuszki.
Oferowany obraz jest ciekawym dokumentem życia miasta w dwudziestoleciu międzywojennym. Obecnie krakowskie Błonia traktowane są jako teren rekreacyjny. Sięgając do historii, to właśnie tu, wiele lat temu miały miejsce defilady przyjmowane przez Marszałka Józefa Piłsudskiego, a w niedalekiej przeszłości uroczyste msze Jana Pawła II i papieża Franciszka.
Na obrazie Weissa Błonia stanowią obszar rolniczy, służący wypasowi bydła. Warto wspomnieć, że na zachowanych rysunkach artysty pojawiają się tu pasące krowy, bądź też leżące na trawie przeżuwające pokarm.
Patrząc na ten obraz odczuwamy pewną nostalgię za światem, który bezpowrotnie przeminął. Dzisiaj trudno nawet wyobrazić sobie ciszę i spokój jesiennego ogniska pośród miejskiego zgiełku arterii ruchu. Kompozycję tą można z całą pewnością traktować jako dokument minionej epoki.
olej, płótno; 21 x 32 cm (w świetle oprawy);
sygn. p. d.: WW;
na odwrocie naklejona karteczka z owalnym stemplem z napisem wokół: ZE ZBIORU DZIEŁ WOJCIECHA WEISSA. DOM ARTYSTY z faksymile podpisu artysty pośrodku; oraz numerem poniżej: 000381.
Rozległa przestrzeń krakowskich Błoń emanuje melancholijnym nastrojem schyłku i przemijania. Wyciszona kolorystyka koresponduje z uspokojeniem natury przed nadchodzącą zimą. Pastuszkowie rozpalili ognisko, aby ogrzać się przy ostatnim wypasie krów. Kłęby dymu unoszą się, przesłaniając widoczny w oddali bastion fortyfikacji zwieńczony charakterystycznym stożkiem Kopca Tadeusza Kościuszki.
Oferowany obraz jest ciekawym dokumentem życia miasta w dwudziestoleciu międzywojennym. Obecnie krakowskie Błonia traktowane są jako teren rekreacyjny. Sięgając do historii, to właśnie tu, wiele lat temu miały miejsce defilady przyjmowane przez Marszałka Józefa Piłsudskiego, a w niedalekiej przeszłości uroczyste msze Jana Pawła II i papieża Franciszka.
Na obrazie Weissa Błonia stanowią obszar rolniczy, służący wypasowi bydła. Warto wspomnieć, że na zachowanych rysunkach artysty pojawiają się tu pasące krowy, bądź też leżące na trawie przeżuwające pokarm.
Patrząc na ten obraz odczuwamy pewną nostalgię za światem, który bezpowrotnie przeminął. Dzisiaj trudno nawet wyobrazić sobie ciszę i spokój jesiennego ogniska pośród miejskiego zgiełku arterii ruchu. Kompozycję tą można z całą pewnością traktować jako dokument minionej epoki.