Za ekspertyzą Anny Król
Kompozycja przedstawia modela w całej postaci, ukazanego en face, stojącego we wnętrzu korytarza Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Z lewej, pomiędzy wysokimi oknami, na drewnianych postumentach są umieszczone rzeźby (odlewy gipsowe dzieł antycznych). Model - mężczyzna w sile wieku o krótko przystrzyżonej brodzie, ustach opuszczonych ku dołowi - jest obnażony do pasa. Na ramiona ma narzucony brązowawy, długi, sięgający poniżej kolan płaszcz, przypominający szynel. Zielone spodnie są spięte fioletowawym paskiem. Stopy bose. Kolebkowo sklepiony korytarz oświetla światło padające z lewej przez okna. Forma szkicowa, swobodna. Kompozycja utrzymana w tonacji brązowo-zielonej z charakterystycznymi dla Malczewskiego akcentami fioletowymi.
Przedstawiony do ekspertyzy obraz jest autentyczną pracą Jacka Malczewskiego - szkicem do kompozycji Jeniec Akademii z 1898 (olej na płótnie, 61 x 39,5, sygnowany i datowany u góry po prawej: J Malczewski 1898 | Kraków własność M. Klemczka), eksponowanej na wystawie monograficznej Jacka Malczewskiego w Muzeum Narodowym w Poznaniu w 1968 (zob.: Jacek Malczewski. Katalog wystawy monograficznej. Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 1968, s. 117, il. 74, il. 75). Kompozycja ukazuje ulubionego modela Malczewskiego z krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Malczewski bardzo często przedstawiał go w wielu swoich pracach, m.in. w: Moje modele - W pracowni, 1898, (Muzeum Narodowe w Poznaniu), Wytchnienie, 1899 (Muzeum Narodowe w Krakowie), Gorzki chleb 1899 (Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu) oraz w wielu z serii Thanatos. Przedstawiony do ekspertyzy obraz jest znakomitym przykładem szkicu olejnego do obrazu, bardzo charakterystycznego dla twórczości Malczewskiego z lat 1898-1900.
Olej, płótno naklejone na tekturę,
61,7 x 46,5 cm
Nie sygnowany
Stan zachowania: bardzo dobry, drobne ubytki warstwy malarskiej.
Na odwrocie naklejone orzeczenie Kazimierza Buczkowskiego z 29 grudnia 1941 r. stwierdzające, iż autorem obrazu jest Jacek Malczewski.
Za ekspertyzą Anny Król
Kompozycja przedstawia modela w całej postaci, ukazanego en face, stojącego we wnętrzu korytarza Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Z lewej, pomiędzy wysokimi oknami, na drewnianych postumentach są umieszczone rzeźby (odlewy gipsowe dzieł antycznych). Model - mężczyzna w sile wieku o krótko przystrzyżonej brodzie, ustach opuszczonych ku dołowi - jest obnażony do pasa. Na ramiona ma narzucony brązowawy, długi, sięgający poniżej kolan płaszcz, przypominający szynel. Zielone spodnie są spięte fioletowawym paskiem. Stopy bose. Kolebkowo sklepiony korytarz oświetla światło padające z lewej przez okna. Forma szkicowa, swobodna. Kompozycja utrzymana w tonacji brązowo-zielonej z charakterystycznymi dla Malczewskiego akcentami fioletowymi.
Przedstawiony do ekspertyzy obraz jest autentyczną pracą Jacka Malczewskiego - szkicem do kompozycji Jeniec Akademii z 1898 (olej na płótnie, 61 x 39,5, sygnowany i datowany u góry po prawej: J Malczewski 1898 | Kraków własność M. Klemczka), eksponowanej na wystawie monograficznej Jacka Malczewskiego w Muzeum Narodowym w Poznaniu w 1968 (zob.: Jacek Malczewski. Katalog wystawy monograficznej. Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 1968, s. 117, il. 74, il. 75). Kompozycja ukazuje ulubionego modela Malczewskiego z krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Malczewski bardzo często przedstawiał go w wielu swoich pracach, m.in. w: Moje modele - W pracowni, 1898, (Muzeum Narodowe w Poznaniu), Wytchnienie, 1899 (Muzeum Narodowe w Krakowie), Gorzki chleb 1899 (Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu) oraz w wielu z serii Thanatos. Przedstawiony do ekspertyzy obraz jest znakomitym przykładem szkicu olejnego do obrazu, bardzo charakterystycznego dla twórczości Malczewskiego z lat 1898-1900.