wymiary: 42 x 84 cm,
akwarela, ołówek, papier
sygn. p.d.: JKossak | 1878 [inicjały wiązane]
Akwarela - przedstawiająca czterokonny zaprzęg z kapitalnie scharakteryzowanymi pasażerami powozu - należy do większego zespołu prac Kossaka malowanych w Chorostkowie na Podolu, majątku hrabiego Wilhelma Siemieńskiego-Lewickiego (1827-1901), ordynata chorostkowskiego, właściciela rozległych dóbr na Ukrainie, a także pałacu we Lwowie (przy ul. Piekarskiej). W Chorostkowie trzymał hrabia stadninę koni, które „latem pasły się swobodnie na stuhektarowym stepie, nigdy nie oranym“. Kossak, goszcząc w Chorostkowie, malował portrety rodziny właściciela, malował konie z jego wspaniałego stada oraz oryginalne powozy i zaprzęgi.
Obrazy artysty przez lata zdobiły wnętrza pałacu. Część z nich rozgrabiono w czasie pierwszej wojny światowej, część jednak udało się uratować. Niektóre reprodukuje Kazimierz Olszański w swoich opracowaniach dotyczących twórczości artysty. Są wśród nich akwarele, m.in.: Portret konny Wilhelma Siemieńskiego-Lewickiego, Dwa konie i jeździec, Wilhelmowa Siemieńska z córką Melanią i - oczywiście - także prezentowany Zaprzęg czterokonny, powożony przez samego hrabiego Siemieńskiego-Lewickiego (porównaj ilustracje w: Juliusz Kossak, wyd. I, 1988, nr 347, 454 do 458).
Obraz opisany i reprodukowany w:
- K. Olszański, Juliusz Kossak, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1988, s. 65, 123, 140, il. 458;
- K. Olszański, Juliusz Kossak, Kraków 2000, s. 159, 314, il. 307 na s. 157.
Patrz także: R. Aftanazy, Dzieje rezydencji na dawnych kresach Rzeczypospolitej, t. VII, Województwo ruskie: Ziemia Halicka i Lwowska, Wyd. Ossolineum, Wrocław 1991 - 1997; s. 39-44.