Praca z serii zainicjowanej przez artystę w 1964 i kontynuowanej w kolejnych latach w frontalnych, autoportretowych ujęciach cieni własnego ciała. Poprzez seryjne utrwalanie zmieniającej się dynamiki kształtów własnego cienia, twórca dążył do rejestracji ciągłości czasu, mającej wykładnię w jego teorii sztuki permanentnej rozwijanej od początku lat 70. W przeciwieństwie do podstawowego założenia medium fotografii jako "zatrzymania" czasu w nieruchomym kadrze, Lachowicza interesowała możliwość zapisu upływu czasu w rejestracjach zmian fotografowanego motywu. Obserwacje i analizy własnego cienia kontynuował w serii Znaków izomorficznych (1975). Artysta zafascynowany fantomowym zjawiskiem cienia postrzegał w nim odbicie "ciemnej strony człowieka".

Praca JaTyOn reprodukowana m.in.: PERMAFO, Muzeum Współczesne Wrocław, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 2012; Adam Sobota, Konceptualność fotografii, red. Adam Sobota, wyd. Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2014.

03
Andrzej LACHOWICZ (1939 Wilno - 2015 Wrocław)

JaTyOn z serii Cienie

1968
Odbitka żelatynowo-srebrowa naklejona na płytę spilśnioną, podklejoną cienkim papierem pergaminowym, wym. 48,9 x 48,4; w oprawie (drewniana rama, szkło)
Sygn., i dat. na przodzie; sygn., dat. i tytuł na odwrocie
Vintage print

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Praca z serii zainicjowanej przez artystę w 1964 i kontynuowanej w kolejnych latach w frontalnych, autoportretowych ujęciach cieni własnego ciała. Poprzez seryjne utrwalanie zmieniającej się dynamiki kształtów własnego cienia, twórca dążył do rejestracji ciągłości czasu, mającej wykładnię w jego teorii sztuki permanentnej rozwijanej od początku lat 70. W przeciwieństwie do podstawowego założenia medium fotografii jako "zatrzymania" czasu w nieruchomym kadrze, Lachowicza interesowała możliwość zapisu upływu czasu w rejestracjach zmian fotografowanego motywu. Obserwacje i analizy własnego cienia kontynuował w serii Znaków izomorficznych (1975). Artysta zafascynowany fantomowym zjawiskiem cienia postrzegał w nim odbicie "ciemnej strony człowieka".

Praca JaTyOn reprodukowana m.in.: PERMAFO, Muzeum Współczesne Wrocław, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 2012; Adam Sobota, Konceptualność fotografii, red. Adam Sobota, wyd. Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2014.