Ur. w 1956 roku. Studiowała na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, na Wydziale Sztuk Pięknych (dyplom w 1981 roku). W latach 1990-1992 studiowała w Wyższej Szkole Sztuk Stosowanych w Wiedniu na Wydziale Rzeźby. Artystka w swojej twórczości intensywnie eksploruje obszary objęte sferą tabu. Podejmuje tematy marginalne, podskórne, pomijane. Często zaliczana do nurtu sztuki krytycznej. Do jej najsłynniejszych prac zaliczają się: "Grzech Pierworodny" (1994), "Narodziny Barbie" (1994) oraz "Tajemnica patrzy" (1994). Jej wystawy indywidualne odbyły się m.in. w: Bel Etage Gallery, Wiedeń (1990), Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa (1997), Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk (2002), Kapelica Gallery, Ljubljana, Słowenia (2002).

Prezentowana praca jest kadrem z filmu "Avanculus". Punktem wyjścia dla obrazu była historia dziewięciu górników z kopalni Wujek, oraz ich śmierć w wyniku akcji pacyfikacyjnej 16 grudnia 1981 roku. Film jest zapisem interpretacji rytuału przejścia do krainy wieczności, pokazanej na dwa sposoby: jako zaświatów, kraina umarłych, przestrzeń bezczasowa; oraz jako ponadczasowy, uniwersalny wymiar, określany przez archetypiczne opowieści.

45
Alicja ŻEBROWSKA (ur. 1956)

Jaskinia, 2011

kadr z filmu "Avanculus"
wydruk fotograficzny

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Ur. w 1956 roku. Studiowała na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, na Wydziale Sztuk Pięknych (dyplom w 1981 roku). W latach 1990-1992 studiowała w Wyższej Szkole Sztuk Stosowanych w Wiedniu na Wydziale Rzeźby. Artystka w swojej twórczości intensywnie eksploruje obszary objęte sferą tabu. Podejmuje tematy marginalne, podskórne, pomijane. Często zaliczana do nurtu sztuki krytycznej. Do jej najsłynniejszych prac zaliczają się: "Grzech Pierworodny" (1994), "Narodziny Barbie" (1994) oraz "Tajemnica patrzy" (1994). Jej wystawy indywidualne odbyły się m.in. w: Bel Etage Gallery, Wiedeń (1990), Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa (1997), Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk (2002), Kapelica Gallery, Ljubljana, Słowenia (2002).

Prezentowana praca jest kadrem z filmu "Avanculus". Punktem wyjścia dla obrazu była historia dziewięciu górników z kopalni Wujek, oraz ich śmierć w wyniku akcji pacyfikacyjnej 16 grudnia 1981 roku. Film jest zapisem interpretacji rytuału przejścia do krainy wieczności, pokazanej na dwa sposoby: jako zaświatów, kraina umarłych, przestrzeń bezczasowa; oraz jako ponadczasowy, uniwersalny wymiar, określany przez archetypiczne opowieści.